Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie
Beste mensen,
Wie van jullie gelooft in een wereld waarin mensen gelijkwaardig worden behandeld??
Een wereld waarin het verschil tussen de rijkste en armste mensen tot een minimum is herleid of in sommige mate gelijk??
Graag jullie meningen hierover en liefst serieuse?
Of hoe zouden jullie de wereld veranderen moest je even leider kunnen spelen?
Wie vind bijvoorbeeld het kapitalistisch systeem goed of juist niet goed en waarom?
wie vind deze wereld rechtvaardig ten opzichte van ieder mens?
kortom alle meningen en suggesties zijn welkom??
|
Streven naar gelijkheid heeft enkel zin op het domein van het recht (daarentegen niet op het domein van het denken, of op het domein van de economische keuzes enz). Leden van eenzelfde rechtsgemeenschap dienen gelijke rechten te hebben.
De wereld vormt echter als zodanig geen rechtsgemeenschap, en dat is maar goed ook. Indien de wereld één staat zou vormen, zou de mensheid in een zeer gevaarlijke situatie belanden. Momenteel vormen de naast elkaar evoluerende staten een soort garantie: indien één staat degenereert tot een dictatuur, kan elders een alternatieve, betere staatsvorm verder evolueren, die dan tot voorbeeld dient voor de mensen die in een despotisch staatsverband leven. Indien een 'wereldstaat' despotisch zou worden (en ik kan me zo'n wereldstaat eigenlijk niet anders indenken), dan zou het zeer moeilijk worden om daaruit nog te ontsnappen.
Bovendien ontstaan rechtsgemeenschappen niet uit het luchtledige. Het concrete recht ontwikkelt zich uit de cultuur van een gemeenschap. Verschillende culturen leiden per definitie tot verschillende rechtssystemen (vandaar dat een 'multiculturele samenleving' een
contradictio in terminis is; je kan bv niet tegelijk scheiding hebben van kerk en staat, én sharia). Indien je op wereldschaal (rechts)gelijkheid zou hebben, zou je dus voor heel de wereld één rechtsgemeenschap moeten hebben, en dat kan dus maar door wereldwijde culturele gelijkschakeling. In de praktijk zou dat mijns insziens neerkomen op de totale vernietiging van alle cultuur.
Ik denk dat je het lot van de mensen wereldwijd het beste dient door ervoor te zorgen, dat plaatselijk zo goed mogelijk bestuurde rechtsgemeenschappen ontstaan, die de individuele mens de vrijheid geven die hij nodig heeft. Zo'n goed draaiende samenlevingen kunnen dan als voorbeeld dienen voor anderen, die op een of ander doodlopend spoor zijn terechtgekomen. Voor eigen deur vegen, afzien van alle neiging tot interventie - militair of economisch - en rekenen op de kracht van het voorbeeld: dat lijkt mij de enige weg te zijn om op wereldwijde schaal vooruitgang te boeken.