Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
En? Ik zie daar helemaal geen contradictie in. Ik heb gezegd dat ik me neerleg bij de nieuwe indeling van het nu Federale België. Deze nieuwe indeling bevat nu eenmaal de onhistorische benaming en pars pro toto 'Vlaanderen'. En de inwoners van dat gebied noemt men dan zogezegd 'Vlamingen'. Een term die dan slaat op de 'Nederlandssprekende Belgen'. Een term die beter de lading dekt. Want de echte Vlamingen bevinden zich in Oost- en West-Vlaanderen.
|
Nogmaals:
'Vlaanderen' als pars-pro-toto is eeuwenoud en wisselde twee keer van betekenis.
Eerst had het in de Spaanse tijd geografisch betrekking op de ganse Nederlanden, later op de ganse Zuidelijke Nederlanden.
En nu op de Nederlandssprekende Zuidelijke Nederlanden.
Ik zag onlangs een historische kaart vd. Zuidelijke Nederlanden uit 1713 met als titel 'The Spanish Netherlands, so called Flanders'....
De kunstenaars uit de Nederlanden die ten tijde vd. Renaissence in Italië werkten noemden zich allemaal Fiamminghi, of ze nu uit de Vlaanders, Holland of Henegouwen kwamen...
Een schilderij uit de Z.-NL van voor pakweg voor de Belgische onafhankelijkheid wordt in de katalogi van antiekveilingen steevast opgenomen met vermelding van 'Vlaamse School'. (Het begrip 'Waalse School' bestaat blijkbaar niet in de kunstwereld !)
Kortom: Ge moet gaan janken bij de Fiamminghi of bij al diegenen die hen zo noemde. Ge moet gaan janken bij de kaartenmaker. Ge moet gaan janken bij de antiekveilingen. En ge moet gaan janken bij de direkteur van het Louvre die een zaal heeft met ' l ' école flamande' waar kunstwerken hangen van schilders uit de
ganse Zuidelijke Nederlanden van de periode 1600-1830.