L.S.,
Wat denkt het forum van Joy Donné, de nieuwe kabinetschef van minister Jambon?
Van onervaren snaak die niemand kent kwam hij plots in de spotlights door een wel heel bijzonder centrum-rechtse verdienste:
- hij zette Bart De Wever na de onderhandelingen af met zijn Porsche om de centrum-rechtse oriëntatie van de regering in de verf te zetten;
- hij had een boete die hij negeerde en dan nog eens wederrechterlijk op de openbare weg gooide
- hij bleek over twee verschillende nummerplaten te beschikken, wat strafbaar is en toelaat om weerom met boetes te foefelen
- hij reed weg voor het oog van zijn camera's terwijl passagier Bart De Wever niet eens zijn gordel omdeed
Dit soort persooneelkeuzes van de N-VA en de medeplichtigheid van Bart De Wever bij dit soort frapatsen bevestigt wat ik al jaren zeg: Bart De Wever, dat is Vlaams Sarkozysme, zoals Sarkozy Frans Berlusconisme-light was.
(De Wever of Sarkozy hebben het fortuin van Berlusconi niet, hoe graag ze het zouden willen. Ze rekenen daarvoor op "de vrienden", De Wever op Van der Paal, Sarkozy op Bolloré, iedereen op zijn niveau en volgens zijn middelen hé. Het jacht van Bolloré wordt bij De Wever gereduceerd tot een vulgaire Porsche.)
Bling bling, parvenu-mentaliteit, onbeschoftheid, het idee dat politici boven de wetten staan, politisering van politie en justitie, ... Het staat allemaal op het menu. Verwacht binnenkort een rant over "rode rechters"...
De vraag is dus wat je hiervan denkt.
Vier mogelijkheden:
- Ik ben N-VA'er en betreur het teloorgaan van de oude VU en de nieuwe Sarkozystische politieke stijl en politieke lijn binnen de N-VA.
- Ik ben N-VA'er en vindt figuren als Bart De Wever en Joy Donné én hun politieke stijl en politieke lijn zoals geïllustreerd en gesymboliseerd door de Porsche-episode perfect.
- Ik ben geen N-VA'er en walg van Vlaams Sarkozysme.
- Het ben noch pro, noch contra, het laat mij onverschillig.
PS.: Grappig detail: de PR-dienst van Porsche moest in aller ijl een bericht lanceren dat ze niet aan politiek doen, maar wel aan energie-efficiëntie met hun hybride wagens (lees dus dat ze er ook voor de groene kiezer zijn, in hun thuismarkt Duitsland het best verdienende kiezersegment!)