Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Ik had absoluut niet de indruk dat de lucide helderdenkende Bob Maes ook maar enige afkeer vertoonde voor de collaboratie of voor de gevolgen van die beslissing. Integendeel, hij stond er nog altijd pal achter! Volgens mij zou hij onmiddellijk Staf de Clercq opnieuw doen collaboreren moest hij de kans krijgen.
|
De collaboratie van 70 jaar geleden interesseert mij veeleer historisch en dus maar matig, toch zeker in de context van de huidige politiek. Maar het is van groot belang, uit te maken hoeveel en hoe weinig we moeten collaboreren met regimes die ons niet democratisch vertegenwoordigen, of dat nu komt door Belgische grendelwetten of, veel en veel erger, door de ondemocratische EU-Verdragen en de wetgeving die ons vanuit de antidemocratische EU-instellingen wordt opgelegd. Zodra we economisch of politiek handelen, compromitteren we ons immers met degenen die hun macht tegen ons misbruiken.
Ikzelf ben bereid om tot op zekere hoogte met de EU te collaboreren, namelijk wanneer het nog slechter voor de rechtsstaat en de democratie zou zijn als ik daar niet toe bereid zou zijn, bijvoorbeeld als ik een en ander ten goede kan helpen keren. Dus misschien zou ik dat ook bij de nazi's hebben gedaan. Maar het is heel moeilijk het punt te bepalen waarop men te veel met de vijand gaat heulen.
Het is wel verbazend als iemand dat punt bij het nazisme niet al heel snel bereikt, maar in die tijd geloofde bijna iedereen van alles wat nu bijna niemand meer gelooft, en sommigen, wellicht een heel kleine minderheid, deden misschien meer goed dan kwaad door te collaboreren.