Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2014, 15:08   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Maatschappelijke step stone: drugsaanbidders tot in kindercrêche

Eén drug kan direct materieel naar een ander drug leiden.

Permissiviteit en het gewoon vinden van drugs, leidt ook tot situaties die maatschappelijk volledig onaanvaardbaar zijn.

Het wordt tijd dat, na lang spreken over een war on drugs, men eindelijk eens een eerste wapen opneemt, en er iets aan gaat doen.

titel: Burgemeester Aalst: ‘Drugs in crèche is volstrekt onaanvaardbaar’
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141017_01326805

titel: Twaalf peuters naar ziekenhuis nadat ze in crèche met speed speelden
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141017_01326800

Citaat:
Twaalf peuters uit een crèche in Aalst werden deze ochtend naar het ziekenhuis gebracht, nadat een verzorgster vaststelde dat ze aan het spelen waren met een verdacht wit zakje. Het bleek om speed te gaan. Het parket van Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde, bevestigt dat een stagiaire ervan verdacht wordt de drugs meegebracht te hebben.

Deze ochtend werd in een crèche te Aalst vastgesteld dat kinderen aan het spelen waren met een zakje dat een wit poeder bevatte. De verantwoordelijke van de crèche verwittigde onmiddellijk de politie. Na onderzoek bleek het pakje een hoeveelheid speed te bevatten.

Het parket werd ingelicht en arresteerde een stagiaire die werkte in de crèche. De jongedame wordt ervan verdachte deze drugs te hebben meegebracht naar haar werk. Hoe de drugs in handen van de kinderen kwamen, wordt verder onderzocht.

Alle twaalf kinderen van de groep waarin de drugs werden aangetroffen, peuters tussen nul en drie jaar oud, werden overgebracht naar het ASZ te Aalst om onderzocht te worden en om elk gezondheidsrisico uit te sluiten. Het parket volgt de zaak op de voet op.

De verdachte, een 18-jarige vrouw, wordt voorgeleid voor de onderzoeksrechter.

Speed

Speed is de naam waaronder amfetaminen op straat verkocht worden. Het wordt tot de harddrugs gerekend en heeft een oppeppend effect.

Citaat:
Het voorval in een kinderdagverblijf van de Stad Aalst, waarbij twaalf kinderen uit voorzorg naar een ziekenhuis werden gebracht omdat een zakje speed in hun leefgroep werd aangetroffen, is volgens burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) ‘de pijnlijke emanatie van een ongebreidelde permissiviteit tegenover het bezit van drugs’ en ‘volstrekt onaanvaardbaar’.

Burgemeester D’Haese benadrukt dat er alert gereageerd werd door de eigen begeleidsters van het stedelijk kinderdagverblijf. ‘De directie en stageverantwoordelijke werden onmiddellijk verwittigd’, zegt hij. ‘De kinderen zijn uit voorzorg naar het ziekenhuis overgebracht met hun begeleidsters, zo vertrouwd en rustig mogelijk. Ook de ouders werden onmiddellijk verwittigd. Er was op geen enkel moment paniek.’

Christoph D’Haese zegt verder dat het probleem bij een extern iemand lag. ‘Ik vind dat het kinderdagverblijf niet gestigmatiseerd mag worden, want het personeel doet dagelijks het maximale om het voor de kinderen zo goed mogelijk te maken.’

De Aalsterse burgemeester vindt het voorval ‘volstrekt onaanvaardbaar’. ‘Het verwondert me ergens niet, want ik waarschuw al langer voor een ongebreidelde permissiviteit tegenover het bezit van verboden middelen, en niemand stelt zich daar vragen bij. Ik hoop dat ik in het parket en de gerechtelijk overheid een partner kan vinden, want je ziet wat er gebeurt als bezit niet strafbaar gesteld wordt.’

Kind en Gezin zegt informatie van de politie ontvangen te hebben dat de zaak goed werd aangepakt door het kinderdagverblijf. ‘Wij zullen met de instelling kijken wat er is gebeurd, wat de aanleiding was en welke garanties gegeven kunnen worden dat dit niet meer kan voorvallen’, zegt woordvoerster Leen Dubois (Kind en Gezin).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden