Citaat:
Citaat:
Wat is onderpresteren?
Op school niet steeds de beste zijn?
BSO willen volgen in plaats van de Grieks-Latijnse?
Komaan zeg, je hebt het over mensen, niet over machines.
Ook een hoogbegaafde moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
En als een hoogbegaafde zich goed voelt bij het herstellen van voertuigen, moet je die niet verplichten om ingenieur te worden, ook al heeft hij daarvoor de capaciteiten.
Als een hoogbegaafde zich goed voelt als verpleegkundige, moet je die niet verplichten om arts te worden, ook al heeft die daar de capaciteiten voor.
Volgens de maatschappij is dit een onderpresteerder, maar wat de maatschappij denkt en wilt is ondergeschikt aan het gevoelsleven.
|
ik ken een hoogbegaafde die in het technische zit. geen enkel probleem mee, die doet dat graag. ik ben tegen het idee dat elke hoogbegaafde grieks-latijn-wiskunde gedaan moet hebben omdat hij anders niet hoogbegaafd is. het gaat erom dat de hoogbegaafde onder zijn niveau presteert. het is niet omdat ik voor latijn-wetenschappen heb gekozen dat ik automatisch onderpresteerde, maar het is omdat ik slechtere punten had dan wat ik kon.
ik deed voor school wat ik moest doen om in de latijn-wetenschappen te raken, meer niet, want dat wou ik al doen vanaf het eerste middelbaar. wat ik bij mijn klasgenoten zag is dat ze wel zouden zien, als ze er voor latijn door gingen zijn of niet. of hun wiskunde goed genoeg ging zijn of niet. ik had besloten dat ik alles wat nodig zou zijn ging doen om in de latijn-wetenschappen te raken. dat is volgens mij wat er bedoelt wordt met weten wat ze willen.