Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Dit klinkt allemaal niet nieuw....
Hopelijk is er een scenario dat toelaat de EU-naties op een geplande,duidelijk gecommuniceerde en ordentelijke manier af te koppelen van het gebruik van de Euro als werkmunt ....(Bijvoorbeeld met de "Euro" in de rol van inter-Europese rekeneenheid en de terugkeer van de "muntslang" als rekenmodel...)
Dit "ordentelijk" ontkoppelen lijkt me archie-moeilijk,maar het alternatief is een scenario waarbij Euro van de ene- op de andere dag door de mensen en handelaars niet meer als betaalmiddel gezien wordt en iedereen dollars of goud of bartering-methoden als betaalmiddel voor goederen en diensten gebruikt....
Ik denk niet dat een politicus of een "bekend gezicht uit de economie en het bankwezen" zich dan nog op straat zal durven vertonen.Er zal ellende zijn!
|
Maar de Euro als munt gedraagt zich niet zo slecht, hoor. Het zijn de staten in Europa die hun balansen niet in orde krijgen, omdat staten het niet gewoon zijn om "eerlijk" balansen moeten op te stellen zonder met de munten mogen te knoeien.
Niettemin is er een stille revolutie mogelijks aan de gang. Nog niet onmiddellijk, maar cryptocurrencies lijken mij binnen enkele jaren of decennia ten hoogste gans het fiat munt gebeuren aan de kant te zetten, op dezelfde wijze als fiat munten het vrije goud en zilver aan de kant heeft gezet. Ik weet niet of het de pioneer zal zijn, bitcoin, of een opvolger, of een ganse reutemeteut van cryptocurrencies. Maar het lijkt mij ondenkbaar dat dat er niet van komt.
Staten gaan dan nogal rare bokkensprongen maken.