Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj
Doet de privé dat ook niet op kosten van de consument belastingbetaler?
De reclame wereld is een grote dik betaalde bubbel, volledig betaald door diezelfde consument belastingbetaler.
|
Urbanus zou zeggen dat ge een beetje in den oorlog (in the war) zijt
Is "reclame" een expliciete kostenpost op uw budget als consument-belastingsbetaler ?
Krijgt gij elke maand een rekening toegestuurd als "reclame" ?
Citaat:
Globaal worden er miljarden weggesmeten aan reclame. Bossen gekapt voor papier dat onmiddellijk en ongelezen in de papiercontainer verdwijnt.
Hetzelfde met sportreclame. Massa's geld word erin gepompt om wat idioten op een fietsje met shirtreclame te zien rijden of op een voetbalveld te zien rondrennen met een shirtje met reclame waar niemand een boodschap aan heeft.
Dan zwijg ik nog over de TV en internet vervuiling.
Je weet net zo goed als ik dat de aftrekbare reclame voor sommige producten duurder is dan het product zelf.
|
"aftrekbare reclame" wat is dat nu voor iets ???
Wat je misschien bedoelt is dat reclame ook bij "toegevoegde waarde" hoort in de eindconsumptie. Ja, dat is juist. Dat is omdat reclame een deel is van de administratieve kosten van een product.
Maar zolang dat door marktwerking bepaald wordt is daar niks mis mee. Reclame zet enerzijds aan tot verkopen, maar gaat anderzijds (wegens de kost die het veroorzaakt) het product duurder maken waardoor het afremt. Er zal dus een reclame-optimum gevonden worden door de markt dat voldoende reclame veroorzaakt om het product aan de man te brengen, maar op zulke wijze dat de prijs impact klein genoeg is. Maw, ideaal gezien zal reclame "net genoeg" kosten om efficient te zijn.
Vergeet ook niet dat papieren reclame grotendeels voorbijgestreefd is (en waarschijnljk door de markt zal geelimineerd worden als te duur en niet efficient), en dat electronische reclame de moderne vorm van vrijwillige "belasting" is die een hele hoop "openbare diensten" gratis ter beschikking stelt, waaronder alle diensten van Google en dergelijke. Het is een veel en veel vrijer, efficienter en rechtvaardiger vorm van "collectieve dienstverlening" dan staatsdiensten en gedwongen belastingen. Google en consoorten hebben een nieuwe vorm van openbare dienstverlening via de vrije markt uitgevonden. De reclame uitgaven via google ads en dergelijke zijn dus eigenlijk een vorm van sponsoring van "openbare" diensten.
Staten zien groen van jaloersheid en willen Google fiscaal uitmelken omdat het veel te efficient openbare diensten ter beschikking stelt voor de ganse wereld.