Los bericht bekijken
Oud 28 oktober 2004, 21:33   #84
dUSK
Provinciaal Statenlid

dUSK's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar dUSK
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
En neen, de groep of samenleving of gemeenschap staat NIET boven het individu. D�*t gedachtengoed is veel te gevaarlijk en ronduit contraproductief als je wil streven naar een samenleving waar iedereen maximale kansen heeft om zich te ontplooien, als je de mogelijkheid wil hebben om als mens vrij te ademen, vrij te beslissen in welke richting je je leven wil organiseren.
Alles wat je als individu doet, is in functie om jezelf aanvaard te vinden in de groep. Je doet het opdat je gerespecteerd zou worden. Want iemand die respect krijgt, wie zijn nut kan bewijzen binnen de groep, heeft grotere overlevingskansen. En dat is de enige reden waarom de mens als individu zich ontplooit, met die achterliggende gedachte dus, bewust of onbewust. Hierin volg ik dus niet Jean-Paul Sartre die zegt dat het meest wezelijke van de mens zijn zelfschepping is. Die vrijheid die de mens daarin zou hebben is mijn inziens een ilusie, de verantwoordelijkheid te veel om dragen. De mens kiest voor een groep en past zich aan naar de normen en waarden hiervan. De uitzonderingen hierop, die vind ik juist gevaarlijk voor de samenleving.
Zo, tot zover mijn betoog. Dit individu heeft er dorst van gekregen .
dUSK is offline   Met citaat antwoorden