Los bericht bekijken
Oud 29 oktober 2014, 15:55   #55
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Zelf volg ik voor een klein deel dezelfde gedachtegang. Ook ik wil het graag goed voor mezelf, zelfs in die mate dat ik mezelf voorrang zou geven op een vreemde als ik daar enige zeggenschap zou over hebben. Anders dan bij Patrick heb ik er toch wel problemen mee als ik wildvreemde mensen in miserie zie. Ik zie dat liever anders. Dat is de reden waarom ik hier af en toe een post plaats. Ik meen te weten wat de hoofdoorzaak is waarom heel veel mensen in miserie leven en wil graag een structurele en zo pijnloos mogelijke remedie bepleiten. Volgens mij is er wel degelijk een bepaalde bijsturing nodig. Ik hoop dat heel veel mensen om die bijsturing gaan vragen. Als dit gebeurd zal de bijsturing er ook komen en zal op termijn heel veel miserie als sneeuw voor de zon verdwijnen. Als dit niet gebeurd zullen we met z'n allen in een neerwaartse spiraal blijven afdalen. In deze algemene zondvloed zullen velen voor zichzelf een eilandje proberen te creëren waar ze het gedurende deze zondvloed kunnen uitzingen. Hoewel velen daar zullen in slagen zullen er nog veel meer zijn die daar niet in zullen slagen. Het lijkt me beter om dit scenario proberen af te wenden, door tijdig voor de bijsturende maatregelen te kiezen en de tendens die nu al een tijdje gaande is te keren. Ik weet niet exact waar jij voor staat maar ik denk dat jij voorstander bent van nagenoeg onbeperkte solidariteit. Wat uitsteekt wordt afgetopt en in gaatjes gegoten die her en der ontstaan in de hoop dat elk gaatje dat gevuld wordt het laatste zal zijn. Ik ontwaar met andere woorden geen afdoende strategie om het ontstaan van nieuwe gaten te stoppen enkel een voortdurend nahollen van crises die mekaar in een steeds sneller tempo opvolgen. We verdedigen allen een visie waarvan we denken dat ze de juiste is. Mekaar zullen we waarschijnlijk niet overtuigen, misschien wel anderen?
Sinds mensenheugenis bestaan er onderliggende dynamieken die streven naar een 'redelijk evenwicht', de Patricks der aarde willen enkel alles naar zich toe trekken vanuit de narcistische visie die ze erop nahouden, gedreven door angst en gebrek aan inlevingsvermogen. Als hierop een tegenreactie komt dan gebruiken ze alle machtsmiddelen om dat te verhinderen, op die manier wordt het nog extremer, net zoals transparanter waar de oorzaak ligt.

Patrick kan zoiets niet bevatten maar dat betekent wel dat miljoenen anderen het slachtoffer worden en/of dat soort gedrag gaan nabootsen. Patrick zelf beweert dat het niet over 'dwang' gaat, hij heeft wel heel het systeem naar z'n hand gezet waardoor mensen nog amper iets anders kunnen dan blind volgen, geketend aan het Patricksysteem. Elke zinsnede die verwijst naar normen, waarden en/of ethiek zal hij dan ook negeren, in tegenstelling daarmee zal hij op zoveel mogelijk manieren het narcisme bekrachtigen. De getuigenissen zijn natuurlijk legio in een dergelijk systeem, het geeft hem legitimatie voor het eigen gedrag maar ziet zelf niet dat het de vrucht is van dat soort onderontwikkeld denken en handelen.

In dynamisch opzicht kan je het makkelijk in een beeld vangen, Patrick zal er sowieso blind voor blijven. Groei en bewustwording blijven opties maar dat biedt geen garantie dat het ook lukt, het is blijven hopen dat de schade - al bij al - toch beperkt blijft. Ieder van ons wil een degelijk leven waardoor een co-creatieve modus operandi de evidentie zelve is, het zijn enkel de Patricks die dit totaal anders zien, het is dan ook een vorm van psychische blindheid. De vraag stelt zich of je hem deze blindheid kwalijk kan nemen, hij kan het immers niet zien natuurlijk, lastige kwestie. Misschien dat het beter lukt met prentjes, hoe langer hij bezig kan blijven, hoe dieper we zakken, hoef je nu geen raketgeleerde voor te zijn om dat te begrijpen.

Het voordeel is alvast dat er geen gebrek is aan alternatieven maar wat doe je als Patrick telkens de boel om zeep helpt?
tandem is offline   Met citaat antwoorden