Los bericht bekijken
Oud 30 oktober 2014, 10:39   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Wat is het probleem dan patrickvé als geld géén tegenwaarde kent?
En ben je er zeker van dat geld geen tegenwaarde meer kent?
Dat is toch nog altijd goud?
Wat wil dat zeggen, een tegenwaarde ? Dat wil zeggen dat er een instelling is die het U GARANDEERT dat je een zekere hoeveelheid "geld" tegen een hoeveelheid "dekkingsasset" kan ruilen.

Er is geen enkele instelling die U garandeert dat je tegen, ik zeg maar wat, voor 30 000 Euro een kg goud zou krijgen. Dat is tegenwoordig de MARKTprijs, maar er is geen enkele gegarandeerde instelling die dat doet.

http://goldprice.org/

Heel lang geleden was dat wel zo. Maar dat is al bijna een eeuw gedaan.

De Amerikaanse dollar was normaal gezien ge-ijkt op 35 dollar voor een ons goud. Zoals je ziet is de marktprijs nu ongeveer 1200 dollar voor een ons goud. Moest de dollar nog "officieel" gedekt zijn door goud aan 35 dollar voor een ons, dan zouden alle Amerikanen rap naar de Federale bank hollen om een ons te krijgen voor elk van hun 35 dollars, he

De "goudstandaard" werd officieel in 1972 losgelaten, maar infeite was die al weg tussen de twee wereldoorlogen in.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_standard

Dollars, Euro's en naar mijn weten alle andere fiat munten zijn door NIKS gedekt. Dat belet hen niet van echt geld te zijn.

Maar nergens ter wereld kan je officieel, gegarandeerd, uw fiat geld tegen goud, of weet ik veel wat, inruilen.

Dat is niet erg. Je kan het wel tegen goud en zo inruilen OP DE MARKT, aan de MARKTPRIJS die bepaald is door wat de verkopers ervoor willen vragen, en de kopers ervoor willen geven.

Maw, geld is "gedekt" door wat je er op de markt mee kan kopen, maar ZONDER ENIGE GARANTIE.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2014 om 10:43.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden