Een groep van twintig jongeren tussen de 16 en 20 jaar terroriseert de buurt rond de Prekersstraat in Sint-Andries. Sinds de zomer bedreigen ze zowel volwassenen als kinderen en richten ze vernielingen aan. Zaterdag escaleerde het toen twee broers werden neergeslagen. Ouders uit de buurt trekken nu aan de alarmbel.
"Een paar jongens vroegen aan mijn zoon van twaalf hoe laat het was", vertelt de moeder van de slachtoffers. "Omdat hij het niet wist, zei hij dat het tijd werd dat ze allebei een horloge zouden kopen. Dat was genoeg om hem met een zwaar voorwerp tegen de grond te slaan." Zijn oudere broer (16), die te hulp wilde schieten, werd daarna aangepakt. Hij kwam thuis met een beet in zijn zij, een snee in zijn nek én een gat in zijn hoofd.
De angst bij de ouders is groot. Een stuk of twintig vaders en moeders kwam woensdagavond naar de buurtvergadering van Sint-Andries om hun hart te luchten. "Na vier uur durf ik mijn kinderen niet meer alleen buiten te laten spelen", vertelde een moeder geëmotioneerd. "In de zomer, toen ze met flippo's in de gang aan het spelen waren, hebben ze gezien hoe er iemand in elkaar werd geslagen. Mijn zoon van acht moest de politie vertellen wie de dader was en wie werd aangevallen. Dat is toch niet normaal?" Een meisje van 13 werd al een paar keer in haar rug geschopt. Veel kinderen durven niet meer naar buiten.
De ouders vertelden hun verhaal met tranen in de ogen. Met hun naam in de krant willen ze niet, uit angst voor represailles.
"Het ging juist zo goed in onze buurt", zucht Johan Rouffaer, die samen met allochtone én autochtone kinderen zwerfvuil opruimt. "Deze jongeren komen niet uit onze buurt maar ze komen wel in onze tuin rondhangen, waar ze beschutting hebben van struiken en langs vier kanten weg kunnen als de politie er is." Johan is aangedaan door wat er is gebeurd, maar hij blijft positief. "De samenwerking met de politie is goed. Zes jaar geleden waren hier gelijkaardige problemen, die toen verholpen zijn. Dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt, al moet er nu wel snel iets gebeuren."
Ook de politie is daarvan overtuigd. "Dit kan niet en we zullen de cel Jongerencriminaliteit inzetten om de daders op te sporen", zegt politiewoordvoerder Sven Lommaert.
Veel buurtbewoners vrezen dat de problemen uit de hand zijn gelopen omdat de vaste wijkagent sinds half oktober thuiszit. Hij was een belangrijk aanspreekpunt in de buurt. Of hij geschorst is en om welke reden, wil de politie niet zeggen. Sven Lommaert: "
http://www.gva.be
Forumgebruikers vorm uw mening: Mijn mening is reeds gekend maar zal niet worden geplubliceerd omdat het verboden is op te roepen tot geweld op dit forum!!!