Los bericht bekijken
Oud 3 november 2014, 01:17   #581
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomas Bekijk bericht
In de link die de auteur van de betreffende video erbij heeft gevoegd kan ik lezen dat Matthias Storme aanklaagt hoe de overheid voor een 'juridisering van de sociale verhoudingen' zorgt. Daarin lees ik dat 'juridisering' (staatsbemoeienis) gelijk staat aan het geven van rechten van de leerling in een school, aan het geven van de rechten van een patiënt in de gezondheidszorg, gelijk recht op rechtsbescherming enzovoort. De heer Storme contrasteert deze 'juridisering van de sociale verhoudingen', voor zover ik het begrijp, met een zelfbepaling van de instituties waarbij de burger volledig aan de willekeur van die instituties onderhevig is en niet, via de juridische weg bepaalde rechten kan bekomen. U kunt het artikel zelf lezen. https://www.law.kuleuven.be/personal...ridisering.pdf

Dus voor zover ik het begrijp zie ik geen tegenspraak in wat BDW stelt dat 'er teveel regels zijn die de overheid oplegt om onze rechten te garanderen, die we in een geschil via de vrederechter kunnen bekomen'.
Het kennelijk zeer, zeer onervaren en onwetend auteurtje van de tekst bij die video, die de woorden "paternalistisch" (Engels "patronising") en "patriottisch" met elkaar verwart , is op zoek gegaan naar een middel om verkeerd begrepen fascisme en een nogal vage en, waar hij niet vaag is, verkeerd begrepen BDW in dezelfde zak te kunnen steken.