Los bericht bekijken
Oud 3 november 2014, 23:04   #1
JulesGB
Vreemdeling

Standaard Waarom de EU verlaten?

Voor ik me naar de kern van mijn topic begeef, wil ik eerst meedelen dat ik een 15jarige scholier ben die nog maar in het 4de middelbaar zit. Gebrek aan wereldkennis, kennis van geschiedenis, naiviteit en idealisme kunnen me dus zeker verweten worden.

Toch vraag ik me al lang iets af, met betrekking tot Europa, en meer bepaald tot de Europese Unie.

Europa is als het ware slechts een schiereiland van Azië. In een wereld met meerdere grootmachten zijn alle Europese staten relatief klein. Om op zowel zowel economisch als defensief vlak op te kunnen boksen tegen de wereldmachten moeten we ons verenigen, vandaar ook dat organisaties zoals de Europese Unie bestaan. Wat ik me dan afvraag; waarom zouden bepaalde staten zich willen afsplitsen van de EU? Zo is er het recente voorbeeld van het VK dat er aan zou denken zich terug te trekken uit de EU.

Ik begrijp dat de EU op termijn misschien een nadeel is geworden voor de economie van bepaalde landen. Daarnaast duikt ook het nationalisme terug meer en meer op in Europa. Maar deze elementen wegen toch niet op tegen de permanente defensie, het bondgenoodschap en de steun die gecreëerd worden door de EU?

Misschien is het helemaal niet nodig dat Europa zich verenigt, aangezien het westen door onder andere de NATO al verbonden is met elkaar, en de VS en Canada hier ook toe behoren?

Ik vraag me vooral af wat de eventuele fouten zijn in mijn redenering, en of iemand eventueel verdere uitleg zou kunnen geven omtrent dit thema.
JulesGB is offline   Met citaat antwoorden