Los bericht bekijken
Oud 5 november 2014, 11:51   #93
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Als het onwettig zou zijn om betaling vooraf te verlangen, hoe zou dat jou in 's hemelsnaam kunnen helpen?

Zodra ze weten dat je pas achteraf wil betalen, weten ze ook dat je niet solvabel bent. Voor zulke klanten werkt de heer K. Kodo niet. Als ik gratis werk, kom ik dat van tevoren overeen, maar contracten die klaarblijkelijk niet zullen worden nageleefd... ik ben niet gek. Ik breng dus ook nooit vriendenprijsjes in rekening. Ofwel ben ik volledig gratis, ofwel ben ik heel duur. Al de rest is een bron van misverstanden en ergernis, en doet afbreuk aan mijn professionele reputatie en vriendschappen. Maar als jij zoiets gratis wil hebben, ben ik hier niet de aangewezen raadgever.

Stel nu dat je voor het gerecht, na torenhoge advocatenkosten, kunt bewijzen dat jouw firma bereid was het werk te doen tot jij hun vertelde dat je pas achteraf zou betalen, en dat je zo de uitvoering van de werkzaamheden in rechte zou kunnen afdwingen. Nog afgezien van de krankzinnige toestanden die in de hele maatschappij zouden ontstaan, je dienstverlener zal nooit meer iets met jou te maken willen hebben, en er tijdens zijn reparatiewerkzaamheden, en als dat mogelijk is al voordien bij het opstellen van de factuur, voor zorgen dat ook jij nooit iets met hem te maken zult willen hebben.

Ik heb hier vorig weekend de uitdrukking "juridisering van de maatschappij" geleerd, een duidelijk woord. Dat jij op zulke ideeën komt, lijkt me een voorbeeld te zijn van juridisering van ons denken. Als wapen in handen van de zogenaamde "zwakken" zal het misbruik van het recht ooit nog een zware boemerang blijken, waar je maar beter geen opdoffer van krijgt.
vermits ik nu (na ja, mijn zus) 10€ extra aan mijn been heb omdat ze de factuur 'opsturen' was het blijkbaar toch niet 'zo' wettelijk van hun kant ahum ahum

maar ja ze proberen hé, ik noem dat morele intimidatie vooral dat die kwiet vandaag bezig was van "ja, en als het niet betaalt wordt dan krijgen wij toch ons geld want dan sturen ze wel een deurwaarder"

ik vraag mij soms echt af waarom ik in collectieve schuldenregeling zit, als ik altijd maar op mijn strepen moet staan ivm. het wettelijke, het is nochtans wettelijk gestipuleerd dat ik omwille van die procedure recht heb op een menswaardig bestaan .. in theorie dan vooral zekers

Laatst gewijzigd door bembem : 5 november 2014 om 11:52.
bembem is offline   Met citaat antwoorden