6 november 2014, 18:34
|
#2
|
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.102
|
we ?
Citaat:
http://users.ugent.be/~wbeyers/scrip...smotivatie.pdf
KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN
FACULTEIT PSYCHOLOGIE EN PEDAGOGISCHE WETENSCHAPPEN
Centrum voor Motivatiepsychologie
Waarom wij de verkeersregels respecteren
Een motivationele analyse aan de hand van de zelf-determinatietheorie
...
7.5 Conclusie
Het algemene karakter van ZDT (Deci & Ryan, 2000) en het genuanceerde
theoretische onderscheid tussen verschillende types van motivatie maakten het mogelijk ZDT toe te spitsen op de vraag “waarom” wij de verkeersregels respecteren en deze te contrasteren met gangbare theorieën terzake.
De zogenaamde instrumentele en normatieve zienswijze, zoals onderscheiden door Tyler (1990) en ZDT werden daartoe onderling vergeleken wat betreft psychologische grondslag, kijk op motivatie, het onderscheid in types extrinsieke motivatie, hun empirische onderbouw en de verschillende rol die zij toekennen aan de overheid. Het eigen onderzoek bood initiële evidentie voor de waarde van ZDT in het verkeersdomein. Globale ondersteuning werd immers gevonden voor de drie doelstellingen.
Ten eerste werd een zelfregulatievragenlijst die de aard van de motivatie tot het volgen van de verkeersregels meet, ontwikkeld en gevalideerd. Ten tweede rapporteren automobilisten die een autonome motivatie vertonen tot het respecteren van de wegcode, én minder boetes te behalen én minder verkeersovertredingen te maken. Een gecontroleerde motivatie heeft hierop geen impact.
Tenslotte blijkt dat een autonomie-ondersteunende en betrokken sociale
omgeving inzake verkeer bijdragen tot een autonome vorm van verkeersmotivatie, evenals een autonomie-ondersteunend verkeersbeleid vanwege de overheid.
Het huidige verkeersbeleid dat volgens eigen onderzoek als controlerend wordt ervaren speelt geen rol in de totstandkoming van verkeersmotivatie. De nadruk dient dan ook gelegd te worden op autonomie-ondersteunende hefbomen in het streven naar een veilig verkeer.
|
Laatst gewijzigd door Micele : 6 november 2014 om 19:04.
|
|
|