Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS
De fiscale unie zal er nooit komen tenzij Brussel zal toelaten dat bovenop de EU belasting de aangesloten lidstaten hun eigen belastingen kunnen heffen.
Daarbij - en dat is bepaald niet verwaarloosbaar - komen nog eens de provinciale en gemeentelijke belastingen.
In mijn scenario wordt de reguliere belastingbetaler dan tot het uiterste bot uitgeperst.
Derhalve zal dit zulk een grote weerstand opwekken dat met een dergelijke unificatie van belastingen de inzet naar het einde van de EU daadwerkelijk zal worden ingezet.
Ik zie dus die zgn harmonisatie niet komen. Frankrijk kent geen wegenbelasting meer;
Nederland daarentegen verhoogt die weer en zo zie je dat er van enige harmonisatie eigenlijk helemaal geen sprake is.
Frans Timmerbek is onlangs benoemd als EC teneinde een groot aantal belachelijke regels (lees kromme komkommers en rode bananen) uit de weg te ruimen. Welnu, de belastingverschillen binnen de EU zijn gigantisch. Eerlijk gezegd worden in mijn optiek de verschillen groter en groter, de EU chaotischer dan chaotisch.
|
Het beste is te beginnen met bedrijfsbelastingen. Als daar meer uniforme regelingen voor komen, is dat een stap op weg.
Het is inderdaad ondoenlijk om in 1 keer de belastingsystemen in de EU te harmoniseren, een Europese belastingsystematiek in te voeren.