Los bericht bekijken
Oud 10 november 2014, 19:53   #98
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik zie hem niet schrijven dat Brussel onderdeel is van het Vlaams Gewest, wel dat het onderdeel uitmaakt van Vlaanderen.

En dan hangt het af van je definities. Ik denk dat het heel realistisch is om te stellen dat Brussel geen onafhankelijkheid gaat krijgen indien België uiteenvalt.

Brussel is an sich niet levensvatbaar en bovendien woont er geen historische etniciteit met eigen taal/cultuur die daarop aanspraak zou kunnen maken.

Het meest waarschijnlijke scenario is echter dat Wallonië eruit stapt en Brussel probeert mee te krijgen op grond van vermeende franstaligheid, maar dan de deksel op de neus krijgt omdat er geen verbinding is en omdat het historisch gezien geen Franstalige stad is. De internationale gemeenschap zal veel liever zien dat Brussel met een speciaal statuut bij het kapitaalkrachtige Vlaanderen blijft.

vermoed ik...
En stel nu dat het tot een splitsing komt. Welk land staat toe dat zijn eigen hoofdstad en zetel van zijn regering buiten het eigen land komen te liggen?

Of zie ik dat nu verkeerd?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden