Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat een onzin.
Vooreerst wordt het veiligheidsbeleid getoetst door de verantwoordelijke veiligheidscoördinator die, naar de statuten, verantwoording moet afleggen aan de inrichtende macht. Hij controleert dus het beleid van de directeur. Om objectiviteit mogelijk te maken staat de veiligheidscoördinator niet onder het gezag van de directie.
De regels voor toezicht en bijkomende prestaties staan vastgelegd in enerzijds de desbetreffende decreten en anderzijds in het arbeidsreglement dat in de school geldt. Bij aanwerving krijgt iedere nieuwe leraar deze documenten.
Wanbeleid? Een directeur is geen verantwoording aan de vakbond verplicht; wel kennisgeving. Wel zal een directeur zich voor het pedagogische moeten verantwoorden aan de doorlichtingscommissie en voor het dagelijks beheer aan de inrichtende macht.
Ongeacht of directeurs nu van de vakbond houden of niet, ongeacht of er twee of honderd personeelsleden gesyndiceerd zijn, de vakbondsverantwoordelijke zit rechtens in een aantal inspraak- en overlegorganen, waaronder bijvoorbeeld het LOC. De vakbondsverantwoordelijke zal steeds voor iedere door de directeur genomen beslissing een zogenaamd protocol opstellen. Af- of goedkeuring in dit protocol is niet bindend voor de directeur, maar weegt wel door in de doorlichtingscommissie.
|
Leugens.
Een veiligheidscoordinator is inderdaad iemand die zich met veiligheid bezighoudt, wanneer zijn items aan bod zijn gekomen in vergaderingen, wordt de brave man vriendelijk bedankt voor zijn toelichtingen en mag hij opstappen.
Een vakbond die vertegenwoordigd wil zijn in het LOC moet minstens 10% leden hebben, ik hoef u niet te vertellen welke kleur in het vrome net daar aan bod kan komen.
Ik hoef u ook niet te vertellen hoe mensen met een ander syndicaal kleurtje van meet af aan niet eens binnen raken.
Heel typerend ook hoe u steeds spreekt van de vakbond.
Het doet me wat denken aan Cuba, ook daar kent men de vakbond.
Keuzevrijheid van personeel? 0