Los bericht bekijken
Oud 16 november 2014, 13:55   #38
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar allez, Erw, gij gaat die fout toch niet maken ?

Ik ga hier geen boog opspannen voor fiat, maar DAT is niet waar he. Je verwart geld flux met geld hoeveelheid. Ik heb dat hier op dit forum al zeker 5 keer uitgelegd.

Om de rente terug te betalen, moet de centrale bank geen geld bijdrukken. Het volstaat dat de lener dat geld twee keer doet rond gaan. De rente is een geld FLUX, het is geen geld HOEVEELHEID.

Als jij mij 10 goudstukken leent, en ik moet daar 2 goudstukken interest op betalen (dus in totaal 12 stukken teruggeven) dan gaat dat best:

Ik geef U eerst van mijn 10 stukken, 6 stukken terug. Ik heb er nu nog 4 over. Nu ga ik uw schoenen poetsen, uwen afwas doen, uwe strijk en weet ik veel. Jij geeft mij hiervoor 2 goudstukken (van de 6 die ik U al gegeven had).

Nu heb ik 6 stukken, en kan de rest van mijn schuld afbetalen.

Ik heb MOETEN WERKEN, maar ik moest geen NIEUWE GOUDSTUKKEN hebben, omdat jij die terug uitgaf, in ruil voor mijn werk (waar het U om te doen was, he !).
De omloopsnelheid van geld (wat u 'flux' schijnt te noemen) is geen economische actor maar een resultante van wat economische actoren doen. Het onderscheid dat u maakt is bijgevolg niet van tel. Als ik zeg "de hoeveelheid geld opblazen", dan gaat dat over wat van tel is: een hoeveelheid geld die als een momentopname tegenover een hoeveelheid productie staat, en praktischer qua meten en beoordelen: een gemiddelde over een periode.
Geen 'fout' maar apart-nutteloze elementen verenigen tot het geheel nut heeft ter beoordeling.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden