Los bericht bekijken
Oud 16 november 2014, 15:51   #42
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
De speculatieve (dus niet consumerende maar stockerende) goudvraag is niet van tel, want doorheen de tijd een netto nul. Daar niemand goud of andere gestockeerde producten die bewaren, weggooit, en elk extra kopen (dat ooit de prijs opdreef) later zal resulteren in extra verkopen (dat de prijsstijging dan ongedaan maakt).
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Goud is grotendeels een collectable (zoals bitcoin, en zoals Rembrandt schilderijen).

De marktprijs van een collectable wordt essentieel bepaald door het marktaandeel dat die collectable aanneemt in de totale aggregate vraag naar "store of value", gedeeld door de totale hoeveelheid van het spul.

Als er in een economie, zeg maar, 100 kg goud is, er is een totale wens naar opslaan van waarde gelijk aan 1 miljoen broden, en goud neemt een derde van die opslagwens voor zijn rekening, dan zal de totale hoeveelheid goud goed zijn voor 330 000 broden, wat ons dus tot een goudprijs van een 3 300 broden per kilogram zou brengen.

De wens tot opslaan van waarde is een inherente markt vraag, die varieert naargelang de omstandigheden, en het marktaandeel van goud in die opslag, ook. Het hangt van de goesting van de marktspelers af.

Er zijn zotte bitcoiners die denken dat op termijn gans de goudsector door bitcoin zal overgenomen worden. Ik denk dat ze een beetje optimistisch zijn. Maar swat. Het is niet ondenkbaar dat bitcoins een stukje van de "store of value" op zich nemen.

Welk stukje ? Zal van de markt afhangen, van de goesting van de marktspelers, van de omgeving, van de alternatieven.

De market cap van goud is 6800 miljard dollar.

Voor de moment is de bitcoin market cap daar een klein duizendste van. De dag dat 1% van de goud market cap door bitcoin wordt genomen, stijgt de prijs van bitcoin met een goeie factor 10.
Grapjassen denken dat het met een factor 1000 kan stijgen, dat alle goud market cap in bitcoin kan gaan.

Ik zal niet nee zeggen. Maar ik geloof het voorlopig niet.
Echter, bitcoin kan nog iets anders dan gewoon maar goud vervangen. Het kan ook fiat geld vervangen. Wereldwijd is er ongeveer 50 000 miljard $ equivalent aan M2 fiat geld in omloop. Als er daar een duizendste door bitcoin van genomen wordt, dan gaat bitcoin OOK met een factor 10 omhoog.

Nog grotere grapjassen zeggen dat bitcoin alle fiat zal vervangen. Dan gaat het met een factor 10 000 omhoog.

Natuurlijk kan het ook zijn dat bitcoin niks niemendalle zal vervangen. Dan gaat het met een factor een miljard omlaag
patrickve is offline   Met citaat antwoorden