Los bericht bekijken
Oud 30 november 2014, 10:56   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Of bestraf ze in verhouding tot hun vermogen. Het zijn meestal niet de armere weggebruikers die lachen met een verkeersboete. Gelijke boetes voor iedereen zijn niet de beste manier om de verkeersveiligheid te garanderen, en dat dient der prioriteit te zijn. Niet gelijke boetes maar gelijke afschrikking voor iedereen.

Celstraf is daarom ook geen slechte maatregel. Maar dat kost aan de staat. En ook daarom zijn die aangepaste boetes beter mijns inziens. Plus het argument dat mensen niet op hun werk geraken vervalt.
Alweer zo'n dubbel doordacht voorstel !

Wie komt daar mee weg ? Zij die hun vermogen of hun verdiensten kunnen verstoppen.

En ook: er bestaat al zoiets, maar dan wel intelligenter.
Namelijk de auto in beslag nemen.
Rij je met een gewoon modelletje, of rij je met een bling bling ..., dat maakt een verschil in de portemonnee.

Celstraf kost aan de maatschappij ?
Niet noodzakelijk. De celstraf wordt niet alleen uitgesproken. Daar kan een boete bijhoren. Die boete moet minstens de kostprijs van de celstraf omvatten.

Dit geeft me trouwens nog eens gelegenheid om aan te klagen dat justitie zo weinig inventief is.
Ik herhaal van vroeger: waarom geen heel nieuw soort gevangenissen voor dat soort wetsovertreders die bij ontsnapping helemaal niet problematisch zijn, zoals vb. de hardleerse snelheidsovertreder.
Neem als voorbeeld het klooster waar het wijf van Dutroux verblijft.
In iedere stad en in veel gemeentes heb je wel zoiets.
Die kunnen een of enkele kamers verhuren aan justitie.
Kan in combinatie met gaan werken, vb. weekend-gevangenis.

Volgt onze licht-opgeslotene het gevraagde regime niet, dan gaat hij dubbel zo lang naar een gewoon gevang.
Afijn, dat kan aan één twintigste van de kostprijs, volgens mijn grove schatting.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden