Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing
De versnelde vermindering van de werkloosheidsuitkeringen duwt gezinnen sneller in de armoede. Dat blijkt uit het Jaarboek Armoede van de Antwerpse universiteit. "De redenering dat mensen wel werk zullen vinden als je hun uitkering afpakt, gaat niet op. Er zijn gewoon niet genoeg jobs voor laaggeschoolden."
|
I rest my case... Er zijn in dit land tal van mogelijkheden iets te doen aan je situatie, zoals ook ik gedaan heb. Je hebt, als laaggeschoolde, twee mogelijkheden:
- je blijft met je kop tegen de muur lopen of van onderbetaalde job naar onderbetaalde job lopen
- je doet er iets aan en zorgt ervoor dat jij iets te bieden hebt op de arbeidsmarkt. Dat hoeft niet altijd hogere scholing te zijn: er zijn tal van vacatures die niet ingevuld geraken ondanks het feit dat ze niet voor hooggeschoolden zijn. Vaak zijn het wel beroepen waarvoor specifieke vorming/kennis vereist is.
Ik ken zelf tal van laaggeschoolden en geef hen telkens opnieuw advies over openstaande vacatures en opleidingen die -soms volledig gesubsidieerd- worden aangeboden. Vaak krijg ik te horen: "ja, ik wil wel, maar..." De 'maar' staat dan voor : het betaalt niet genoeg, het is te ver weg, ik hou niet van visgeur, dat is werken in koude omgeving, ik wil niet in het weekend werken, ik zie het niet zitten om me vuil te maken, etc....
Eentje zegt zelfs vlakaf dat ze voor minder dan 2.000 euro netto niet gaat werken. Ze heeft nu méér inkomen, als zogezegd alleenstaande moeder (dus dubbel kindergeld + hogere werkloosheidspremie). Ze vindt wel de tijd om -in het zwart- stallen uit te mesten, paarden te trainen, etc. Dat ze -als zogezegd alleenstaande- een villa huurt voor een kleine 800 euro/maand en met een spiksplinternieuwe 4x4 rondrijdt, is nog niemand opgevallen terwijl ze in heel haar leven (ze is nu 25j) amper één jaar gewerkt heeft...