Los bericht bekijken
Oud 11 december 2014, 09:51   #7
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Stel ik mij dan weer de vraag, met al die heisa rond de elektriciteitsvoorziening of die dure inductie/elektriciteit platen wel handig zijn.

Ik hou het op mijn gasvuur, kookt handiger ook dan die elektronische energieslurpende vuren. (Van bovenstaande berekening, geen idee van )

Citaat:
Energiebespaartip: kook op gas

gaskookplaat6Koken op gas is goedkoper dan koken op elektriciteit. Gemiddeld verbruikt een gaskookplaat jaarlijks 37 m3 gas. Een elektrische kookplaat verbruikt ongeveer 200 kWh stroom. Op jaarbasis kost koken op gas gemiddeld €20 per huishouden en op een elektrische kookplaat ruim €35 tot €50, afhankelijk van het gebruikte systeem.

Koken op gas in plaats van elektriciteit kan dus geld besparen. Als je een gasplaat en een gasoven gebruikt in plaats van een elektrische kookplaat en een oven, bespaar je jaarlijks ongeveer €20 op je energierekening, aldus Milieu Centraal.

Ook voor het milieu is een gaskookplaat de beste optie. Het milieuvriendelijkst is koken op gas onder glas. Daarbij ligt een glasplaat over de gaspitten heen en kan er geen warmte om de pan heen wegstromen. Let bij aanschaf van een gaskookplaat op de richting van de vlam: met een horizontale vlam en veel ruimte tussen pan en vlam gaat er meer warmte verloren dan wanneer de vlammen verticaler lopen en er minder ruimte tussen zit.

Koken op gas biedt bovendien het grote voordeel dat de temperatuur goed afgesteld kan worden, zodat weinig energie verloren gaat.

Elektrisch koken onzuinig
Het minst energiezuinig is koken op elektriciteit. Het opwekken van elektriciteit is namelijk niet efficiënt: daarbij gaat veel energie verloren. Van de elektrische kookplaten is een inductiekookplaat het minst belastend voor het milieu, want 20% energiezuiniger dan een gietijzeren, een keramische of een halogeenuitvoering.

Zuiniger elektrisch koken is wel mogelijk. Voordat een gerecht kookt, kun je de kookplaat al lager zetten. Het duurt namelijk even voordat de plaat weer afkoelt.
BRON

Laatst gewijzigd door Universalia : 11 december 2014 om 09:51.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden