Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140822_01228123
22/08/2014
Voorrang van rechts in ons land veroorzaakt veel ongevallen, terwijl de politie er nauwelijks op controleert. Amper 0,2 procent van de boetes gaat naar mensen die de voorrangsregels niet respecteren, terwijl er elk jaar bijna 30.000 ongevallen door gebeuren. Mobiliteitsorganisatie Touring eist dringend meer controles.
|
Of de blinde focussering op snelheid snelheid en nog een snelheid, de gemakkelijke kassa kassa gaat voor op echte veiligheid. Een van de redenen waarom Belstilstand relatief steeds achteruitgaat op de veiligheidsladder van Europa, of tenminste terplaatse trappelt en binnenkort nog door andere landen zal ingehaald worden.
Om een vergelijk met een buurland te geven:
In D zijn
9,5 % van alle strafpunten gepakte voorrangsdelicten:
http://www.kba.de/DE/Fahreignungs_Be...55DA3.live1041
Tabel voornaamste delicten
x 1000 personen
Citaat:
Personenbestand 7.002 77,4 2.040 22,6 9.045 100
Deliktart je Personengruppe
Alkohol 1.230 17,6 162 8,0 1.393 15,4
Geschwindigkeit 3.997 57,1 1.128 55,3 5.126 56,7
Vorfahrt 605 8,6 253 12,4 858 9,5
|
Met de belangrijke opmerking natuurlijk dat men niet voor elke voorrangsovertreding strafpunten krijgt, is er bvb geen gevaar vastgesteld krijgt men geen strafpunt (behalve bij roodlicht altijd strafpunt ook < 1sec rood)
Dus qua boetes op voorrangsnegatie ligt die 9,5 % in een véél hogere lade maar dan wel per jaar geteld.
Hier een online berekenaar voorrangsdelict wanneer men een strafpunt kan krijgen:
https://www.bussgeldrechner.org/vorfahrt.html
Nuff said.
Citaat:
Vorfahrt nicht beachtet : gewone voorrangsnegatie
Stoppschild nicht beachtet : stopbord-overtreding
An Haltelinie nicht gehalten : stoplijn-overtreding
Rotlicht missachtet : door rood licht < 1 sec
Rotlicht missachtet (Rotphase > 1 Sekunde): door roodlicht > 1 sec
Respectievelijk en evtl
Met gevaar evtl selecteren
Met beschadiging (ongeval) evtl selecteren
|