Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie
tja, Schoof er was een partij die tot 25 mei steevast leurde met de slogan " de kracht van de verandering"; tot ze in de regering(en) zaten en daarvoor hun hele programma in de vuilbak kieperden, wel die partij "zou" er zich kunnen mee bezig houden om de NMBS te depolitiseren.
Zoals je misschien weet geldt binnen de NMBS drie criteria om promotie te maken : 1 een goede partijkaart, 2 een goede vakbondskaart en 3 deelnemen aan een examen (alhoewel dat laatste snel kan gearrangeerd worden). Ergo wordt iedere staking van de twee erkende (politiek gebonden) vakbonden op alle mogelijke manieren gesteund (van de dag op voorhand wordt al een mail gestuurd dat vanaf 21:30 geen trein meer MAG vertrekken welke niet voor 21:45 een andere bewaakt station aandoet)
gesprekken tussen de 3 andere vakbonden en de directie zijn reglementair verboden, dus de niet-politieke problemen blijven gisten tot het vaatje ontploft, de twee politiek vakbonden hebben "hogere idealen" dan de problemen van het personeel op te lossen.
Neem er dan bij dat syndicale verkiezingen aan de NMBS niet bestaan enkel heeft men een systeem waarbij elke (erkende) vakbond zegt hoeveel leden dat ze hebben en dat dit cijfer wordt "gecontroleerd" door de andere erkende vakbond
Hopen dat deze depolitisering vanuit de NMBS zelf wordt ingezet is wachten tot Pasen op een maandag valt, immers degene die het moeten doen hebben alle belang dat het niet gebeurd. Herinner u de aanstelling van de huidige CEO als typerend voorbeeld.
Nu al meerdere malen gebleken is dat de partij die ik in het begin aanhaalde evenveel ruggengraat heeft dan de eerste beste bloemzak zie ik het niet al te positief in (vergeef mij mijn zwartgalligheid).
Dus zal maandag de staking weer volledig zijn, met 97% werkwilligen die de hele dag gedwongen met hun vingers zitten draaien, is het niet toonaangevend dat voor de "volledig gedragen provinciale staking" zelfs het FGTB de hulp inriep van de dokwerkers om de boel plat te leggen?
Het zal natuurlijk de reiziger die het (eerste en laatste )slachtoffer is, worst wezen waarom zijn trein (weer eens) niet rijdt. maar een inzicht achter de schermen kan misschien verhelderend werken
een gepensioneerd treinbestuurder
|
Geachte meneer gepensioneerd treinbestuurder,
Waarom stond ik ook decennialang geleden met regelmaat gedurende uren in de koude of 'kwam de trein nooit op tijd' (bewijsmiddel stempelen in centraal station).
Wat is daadwerkelijk het verschil met nu en toen?
Een gepensioneerd treinreiziger,
zb