De bizarre generatiekloof -- hoe zit dat bij u?
Geen fictief voorbeeld. Hoe zit dat bij u?
-Mijn ouders, beiden baby-boomers die pas op pensioen zijn, hebben op z'n minst 1 miljoen euro op de bank, en 2 buitenverblijven (één aan zee, en één in de Gironde). Royaal betaald door de staat, en daarbovenop rentenierend, gaan ze voortdurend op reis, op restaurant en op recreatie.
-Wij daarentegen, mijn broer en zussen, hebben bijna niks. Wij knokken keihard, maar job-hoppen, huren te duur, en krijgen enkele dagen per jaar verlof. Op het eind van onze maand blijft er bijna niks over. Nochtans zijn wij allemaal universitairen en er loopt zelfs een doctor tussen.
-Zij: zij zijn voor de stakingen, tégen de huidige regering, want ze vinden dat die de toekomst van jongeren op het spel zetten.
-Wij: wij zijn tegen de stakingen, voor de huidige regering, want wij vinden dat de besparingsmaatregelen noodzakelijk zijn (allez, ik ben de uitzondering tussen mijn broers en zussen, dit terzijde).
Herkent u deze situatie? Rijke babyboomers tégen de regering, en hun arme kinderen voor? Terwijl het net andersom zou kunnen zijn...
Hoe zit dat bij u?
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
|