Los bericht bekijken
Oud 12 december 2014, 10:18   #5
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
-Wij daarentegen, mijn broer en zussen, hebben bijna niks. Wij knokken keihard, maar job-hoppen, huren te duur, en krijgen enkele dagen per jaar verlof. Op het eind van onze maand blijft er bijna niks over. Nochtans zijn wij allemaal universitairen en er loopt zelfs een doctor tussen.
Competenties zijn ook belangrijk en er zijn natuurlijk ook universitaire diploma's die naar praktische inzetbaarheid bijzonder weinig voorstellen, denk ik maar aan pol & soc e.d.
Ik ben al regelmatig leidinggevende geweest in mijn carriere en dat leert me dat op specifieke functies na ((IT) ingenieurs, medische beroepen enz.) universitairen vaak minder bruikbare competenties hebben dan mensen met lagere diploma's dit o.a. omdat ze denken dat ze minder hard moeten werken en het EQ van een bedroevend niveau is.
Onder veel HR-mensen wordt er al vaak smalend gesproken over meer pretenties dan competenties. Buiten de overheid stapt men ook massaal af van perse universitairen op elk postje te willen. Zonder dit te willen veralgemenen.

Bij aanwervingen kijk ik (wanneer het voor een functie niet nodig is) niet naar het opleidingsniveau. Iedereen doet dezelfde testen en gesprekken. Als ik achteraf terugkijk is het opvallend dat universitairen vaak afvallen en helemaal niet over betere competenties beschikken dan anderen. Voor mij is universitair diploma dus al lang geen maatstaf meer in zo'n debat.