Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS
Rijkelui belasting , bestaat dat al niet?
Er is met de stakingen veel te doen rond vermogen belasting, vermogen winst belasting, enz
In de aanloop van de verkiezingen 2014 was dit ook een item die vooral Groen ! ter discussie bracht.
Ik heb onthouden dat Groen! , Spa en Pvda voor waren
En dat Nva, Cd&V, Ovld tegen waren.
Vooral de uitspraak van Peters wil ik graag in dit topic ter discussie voorleggen.
Deze uitspraak was dat er al voldoende solidariteit ingebouwd was.
Ik heb met mijn gebrekkige kennis een bepaalde mening. Maar , uiteraard , gebrek aan kennis kan zorgen voor gebrekkige besluitvorming.
Een “ rijke lui”
- Betaalt enorm veel voor zijn nieuwe luxewagen bij DIV. Als ik het bedrag zie van een luxe Mercedes tov van bijvoorbeeld een Skoda. Dan is dat verschil erg groot.
- 10 % van de bevolking betaalt 50 % van de persoonsbelasting
- Wie een kapitaal heeft opgebouwd heeft al een kapitaal aan BTW opgebracht voor de staat. Ik denk maar aan BTW op arbeid
- Een villa wordt meer belast dan een sociale woning
- Bij erfenissen heeft de staat meer voordeel doen bij rijke mensen.
- Een rijke lui op pensioen minder ten laste is voor de staat dan een arbeider. Omwille van zijn zelfstandig pensioen.
- alle sociale voordelen en studie beurzen zijn niet van tel voor deze mensen
Ik kan nog enkele zaken opsommen.
Mijn mening is dat Peters gelijk heeft. Er zit al een “rijkenbelasting” systeem in onze samenleving. Is deze voldoende voor de meerderheid van de bevolking ?
Uiteraard , Froude en froudebestrijding is een ander verhaal.
Mijn vraag is simpel.
Is de eis van de vakbonden terecht ?
- Op basis van stemmen. Nva, Ovld , Cd&v waren tegen. En hebben nu in Vlaanderen iets van 70 %. Mocht er een grote basis zijn bij de bevolking. Is staken een democratisch middel ? Moeten de vakbonden niet een referendum eisen ipv van staken en schade aanbrengen ?
- Is de info die de vakbonden aan zijn mensen heeft niet te eenzijdig ? Mensen overtuigen om te staken omwille van de 67 pensioenleeftijd. En gebruikmakend van de stakingen de eis rijkenbelasting als minimum voor te leggen om rond tafel te zitten . is deze manier van werken correct ?
hebben de mensen eigenlijk voldoende info om een juiste mening te hebben.
Welke rijkenbelastingen bestaan er al die een solidariteit bekomen ?
Wat is de eis van de vakbonden eigenlijk ? Vermogen winst ? Vermogen ? BTW op enkel roerend goed ? enz ........
En nog een laatste vraag. Als bepaalde mensen veel voordeel zien in een rijken lui belasting. Is er een keerzijde aan de medaille ?
ik zeg maar wat.
10 % van de bevolking betaalt 50 % van de persoonsbelasting.
Stel dat de keerzijde van medaille is, dat 1 % hun "woonplaats" naar het buitenland brengt.
en de staat zijn persoonsbelasting ziet zakken met 7 % ?
|
Hun redenering en van iedereen die dergelijk platte populistische zeik napraten, is eenvoudig: een ander moet betalen. Laat de domme massa geloven dat zij niet diegenen zijn die meer zullen moeten betalen, maar dat het sowieso een ander zal zijn, en je krijgt iedereen mee.
In de praktijk zullen ze allemaal opdraaien. There is no free lunch. Als je maar blijft lullen dat een beperkte groep zal moeten opdraaien, dan gaat die inderdaad weg en dan kan je fluiten achter je inkomsten.