Los bericht bekijken
Oud 14 december 2014, 23:09   #25
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De N-VA is geen Vlaams-nationalistische partij meer, dat is waar. Hun communautair programma is begraven en zal nooit nog naar boven gehaald worden. Allemaal waar.

Maar de communautaire problemen zullen blijven bestaan. Er is mss geen echte Vlaamse natie, maar een Belgische natie is er nog minder. Tegen 2024 zullen er weer meer dan genoeg zogezegde symbooldossiers ontstaan en zal er weer een partij zijn die daardoor een pak stemmen haalt. Mss is dat een uitgesproken linkse partij, dat kan.

Maar neen, het Vlaams-Nationalisme heeft nog niet afgedaan simpelweg omdat België nog altijd bestaat.
N-VA had iets kunnen worden, maar nu zitten kniezen dat het uiteindelijk niets is geworden, gaat ook niet helpen.
Uiteraard is er ook geen belgische natie. Zoals ik al zei: een paar miljoen individuen op hetzelfde stuk grondgebied.

Ik denk niet dat er tegen 2024 een Vlaams-nationalistisch alternatief gaat zijn dat het beter doet. Ja er gaan zogezegde symbooldossiers zijn, maar die zullen opnieuw wel weer 'tijdelijk' worden opgeschoven om de economische crisis van dat jaar op te lossen. De V-partij van 2024 zal wellicht ook uiteindelijk de eed van trouw aan koning weet-ik-veel zweren.

Nee, een echte oppositiebeweging zal volgens mij eerder van progressief-libertaire aard zijn of zo. Een die werkt binnen transitiebeweging, coöperatieves, virtuele netwerken enz., en zichzelf in de praktijk loskoppelt van het Vlaams en Belgisch staatssysteem. Een anarchisme van de 21ste eeuw, drijvend op de mogelijkheden van pakweg Bitcoin en dergelijke. Vlaanderen en België zijn dan gewoon folklore.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden