Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
De beste oplossing daarvoor is een EXIT belasting.
Een exitbelasting zou je ook letterlijk kunnen heffen bij alle overlijdens. Stel dat uw moeder komt te sterven, dan is 'actuarlieel' haar schuldenlast bij de begroting een bedrag van 480miljard/11miljoen belgen. Als we dus actuarieel beslissen dat die schuld moet vereffend worden, betaalt iedereen bij overlijden 40.000 euro om zo zijn erfzonde kwijt te schelden.
Een exitbelasting voor geld die vlucht uit belgie zou ik daarentegen wel normaal vinden. Stel dat je hier komt 20 jaar werken, kinderen opvoeden, goed geld verdienen en dan vlucht ja naar een apeland om te rentenieren, dan heb je hier een put achtergelaten in de sociale zekerheid van bvb 40.000/50% van een 40 jaar carriere is 20.000 euro dus een exitbelasting zou ik normaal vinden.
Iedereen die binnenkomt moet minstens 40.000euro meehebben, iedereen die weggaat moet dokken voor het deel van zijn leven dat hij in belgie verbleven is.
Het zou op zijn manier de zuiverste vermogensbelasting zijn die je kunt heffen. En ja iedereen heeft wel een huis ter waarde van 150.000euro, dus zo ongrijpbaar is dat bedrag niet.
|
48000/persoon als exitbelasting? Ik geef meer belastingen af elk jaar dan dat. Zie niet in waarom ik dan nog meer zou moeten gaan afgeven als ik het land ga verlaten.