Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Ik vergeet helemaal niets, maar jij begrijpt het precies niet helemaal: deze staking was veel en veel groter dan de vorige algemene stakingen uit 2011 en 2005, beste Jan. Dat valt dus op geen enkele manier te rijmen met een mislukking of een dalende steun aan de vakbonden. Maar ik begrijp dat je jezelf daarvan wil overtuigen.
|
Ik hoef mezelf niet te overtuigen, daar de krantenberichten voor zich spreken. U moet maar eens de kranten van de afgelopen dagen openslaan: in elke krant vindt u artikelen over werkwilligen die zich een weg banen door blokkades, die de wijze van staking volledig afwijzen... Een dergelijke verbetenheid is ongezien.
Kijk maar eens hoe het in Gent zat bijvoorbeeld. Bij de grote reuzen was het inderdaad stil (Arcelor, Volvo en Honda). Er waren her en der ook blokkades, maar vaak opgeworpen door mensen die niets van doen hebben in een bepaalde industriezone. Zo stonden er dokwerkers aan Meulestede, veroorzaakten hinder op de R4 en bij de toegangen. Tot enorm grote ergenis van de werkwilligen. Op een bepaald moment is er zelfs een lichte vrachtwagen op een blokkade ingereden. Vroeger was zoiets ondenkbaar.
Bij het stadspersoneel was de staking zelfs niet algemeen. Een goed derde van het personeel kwam gewoon werken, waaronder ook een flink deel van het stedelijk onderwijs.
Aan Flanders Expo was zo goed als alles lopen, maar stonden er natuurlijk rode en groen jasjes die het leven van mensen moesten moeilijk maken. Klanten van Ikea werden bijvoorbeeld heel sterk verhinderd om op de parking te rijden. Werkwilligen bij Ikea werden steevast uitgejouwd.
In Gent waren heel veel warenhuizen open, wat de vakbonden niet konden verkroppen. Het gebeurde dan ook dat er stakerspiketten van gesloten supermarkten afzakten naar open gebleven warenhuizen waar ze vervolgens een blokkade opwierpen aan de toegang van de parking. Mooi, nietwaar?! "Ik staak; jij moet ook staken..."
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Dit was gewoonweg geen "algemene" staking. Dit was een verbeten poging van de vakbonden om met de hulp van enkele onnadenkende stoottroepen werkwilligen en klanten het onmogelijk te maken. En dan zogezegd de indruk te creëren dat alles plat ligt.