- Brussel rechtstreeks beheerd door Europa met ook het Engels als officiële taal.
- Vlaanderen en Wallonië gaan elk hun eigen weg
- Referendum in de Oostkantons om de mensen te vragen of ze naar Duitsland terug willen.
- Koningshuis wordt 'geprivatiseerd'.
Waarom België niet? Voor mij heeft het veel te maken met Nihoul, Dutroux en aanverwanten. Dat was een oogopener. Verschrikkelijke misdaden niet onderzocht omdat men vreesde voor de gevolgen op België. Moorden om die misdaden de oppervlakte niet te laten zien. Het heeft ook te maken met voortdurend historisch onrecht in dit land. Er is nooit met een propere en vrijwillige lei begonnen. België is het resultaat van Frans kolonialisme, voelbaar tot op de dag van vandaag. Dat is geen basis voor een land. En verder. Ik ben in het verleden gediscrimineerd geweest omdat ik Nederlands sprak in Brussel (ik woonde er een jaar). Niet eens als 'flamingant'. Nee, ik dacht ten onrechte dat België een tweetalig land was als naïeve Maaslander. Ik dacht dat ik het recht had om mijn taal te spreken in mijn hoofdstad. Zovele jaren na de 'onafhankelijkheid' was dat nog steeds geen realiteit. Nee. België hoeft niet meer voor mij.
Vroeger was ik voorstander van België. Ik zag het als een mooi 'experiment' in samenleven. Ik ben nog naar de begrafenis van Boudewijn gegaan en heb er een traan gelaten. Ik was naïef. Er zijn belangrijkere dingen dan goedkoop sentimentalisme en van een waarlijke poging om gezamenlijk een rechtvaardige maatschappij op te bouwen is er nooit sprake geweest. Er is slechts een machtsstrijd vanaf de miskraam tot op heden.
Respect verdient men. België heeft mijn respect verloren. Ik weet niet of dat respect ooit terug gewonnen kan worden. Een staatshervorming? Ik verwacht er niet veel van.