Los bericht bekijken
Oud 23 december 2014, 01:37   #2
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Het was een opmerkelijk stukje radio dit weekend, op de Nederlandse zender BNR. Gerard Bolder, de algemeen directeur van Ford Nederland kreeg de vraag waarom de fabriek in Genk eigenlijk dicht moest. Het antwoord was kort: ‘Ik denk dat het vooral te maken heeft met de kosten van arbeid in België. De maakindustrie is België aan het verlaten.’
Bolders antwoord is opmerkelijk, want toen op 24 oktober 2012 werd aangekondigd dat Ford Genk moest sluiten, werd op alle mogelijke manier rond de loonkosten heen gefietst. ‘Alle kostenelementen spelen een rol’, zei Stephen Odell, de baas van Ford Europe, toen. ‘Maar het belangrijkste element was de capaciteitsbenutting.’
Zegt de baas van Ford Nederland twee jaar later wat echt werd gedacht in de Ford-hoofdkantoren? Cijfers van Eurostat geven hem alvast gelijk. Een uur arbeid in ons land kost nog altijd 16 procent meer dan bij onze buren. Concreter: een Belgische arbeider moet een zesde beter, harder en slimmer werken dan een Nederlandse, Franse of Duitse collega. Het is dat, of uit de markt worden geduwd. In die zin is de maakindustrie nog altijd in gevaar.
http://www.tijd.be/opinie/commentaar...581841-620.art

Kan iemand mij zeggen welke maatregelen behoudens de afgezwakte indexsprong, deze regering heeft genomen om de arbeidskosthandicap weg te werken?
Dat is niet van gisteren. Dat danken we aan Europa. Het ging toch zoveel beter zijn met Europa hé. We zien het resultaat.
Garry is offline   Met citaat antwoorden