Los bericht bekijken
Oud 24 december 2014, 11:09   #5754
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vroeg iets over de Krim en u begon over iets anders. Dit tekent hier meestal de discussie: wordt het imperialisme van Rusland aangeklaagd, dan komen de Poetingetrouwen af met de VS. Net alsof de afkeuring van het ene, de goedkeuring van het andere inhoudt. Ik zie daar een parallel in met mijn lagereschoolleerlingen.
Luister, de gebeurtenis op de Krim was uiteraard een rechtstreekse reactie op de gebeurtenissen in Kiev, of ontkent U dat? Wat in Kiev gebeurde, heeft de spelregels veranderd.
Politiek is geen speelplaats, maar een jungle. Er was niemand in Oekraïne om te zien of de democratische spelregels niet overtreden werden en te sanctioneren. Ook het Westen niet, want partijdig. Dus op de Krim konden ze zich braafjes aan de grondwet houden, en uiterst-rechtse milities zouden er dan hetzelfde gedaan hebben als ze deden in Odessa. Overigens zou de bevolking op de Krim, altijd al meer pro-Russisch geweest dan zelfs Donbas, dat nooit aanvaard hebben. Er zou oorlog van komen, met vele doden zoals in de Donbas, en zonder twijfel zou de Russische vloot er in betrokken raken. Nu viel er niet één dode. De bevelhebber van de Oekraïense vloot liep over naar de pro-Russen. Het was de beste oplossing gezien de omstandigheden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden