Los bericht bekijken
Oud 27 december 2014, 21:40   #780
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een doekje voor het bloeden noem ik heel uw uitleg.

Ofwel wilt u een gemeenschappelijke taal voor Vlaanderen en Nederland. Ofwel wilt u dit niet. Indien u dit wilt, samen met uw vrienden Nederlanders, dan zal die gemeenschappelijke taal flink aangedikt moeten worden met Vlaamse woorden. Veel te lang immers hebben de Nederlandstalige Belgen zich laten ringeloren door de taal uit het noorden. En de Vlamingen blijken dat niet meer te willen slikken volgens bovenstaande bevraging. En terecht!
Dat mijn reactie jou niet bevalt is maar zoals gewoonlijk. En jouw antwoord is ook zeer voorspelbaar. Het meest frequent is "naast de kwestie". In feite is dat een soort code geworden voor "jou bericht bevalt mij niet". Dat "doekje voor het bloeden" is van dezelfde aard.
Neemt niet weg dat ik nog steeds verbaasd opkijk van de diepe frustratie die van jouw proza afdruipt als het over Nederland gaat. Je zou blijkbaar met een apothekersweegschaaltje willen bepalen hoeveel "Ollandse" en hoeveel "Vlaamse" woorden er in onze gemeenschappelijke taal mogen opgenomen worden. Denk je dat dit ooit gebeurd is in de relatie tussen Wallonië en Frankrijk? Of Zwitserland en Frankrijk? Of Canada en Frankrijk? Of Zwitserland/Oostenrijk en Duitsland? Blijkbaar hebben ze daar veel minder last van zielige gefrustreerde mannetjes die tegenover het taal-moederland boordevol wrokgevoelens zitten.
quercus is offline   Met citaat antwoorden