Los bericht bekijken
Oud 31 december 2014, 11:54   #75
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dat is een interessante bewering beste JeeBee!

Welke toestellen,in de jaren zeventig,en in gebruik in de US-strijdkrachten,waren te klasseren als "performanter" dan de F-16?

Juist,in bepaalde opzichten (fighter en bepaalde aanvalsmogelijkheden) de F-15 en de F-14...

Beide toestellen veel en veel te duur als "algemene standaard",zelfs niet bij de US-Airforce en de US Navy!
Ze waren beiden eigenlijk geklasseerd(en geprijsd) ,voor zover ik meen te weten,als "Air-Superiority-Fighter"....Vermoedelijk geheel terecht!

Niet bepaald goedkoop en beslist niet "simpel" zeker?

Maar de Sovjets en vriendjes zaten toendertijd nog opgescheept met Su-15,Mig-23 en Mig-21....met bijhorend museum-bewapening?En dan die "freak-show" rond de MIG-25.....
Mag ik althans beweren dat deze Sovet-toestellen "prooi" waren voor de F-16's,zelfs in zijn originele vorm?

Mijn "vrees"(want ik zie het al voor Belgie ook gebeuren) is dat een F-35,ondanks zijn "technologie",en zijn "kosten" ,niet zo zelfzeker moet zijn tegen een Sukhoi van de 3xxx-familie......Een toestelfamilie die in de exportmarkt van Rusland zit...

en dan een vraagje van een leek ter zake: Hoe belangrijk is "supersonische snelheid" ?Ik had begrepen dat een F-35 supersonisch zou moeten kunnen "cruisen" maar daar spreekt men ook niet meer van????
Behalve piloten zijn er weinig mensen op het web die iets zinnigs over deze materie kunnen aangeven. Een hoop geklets waarvan het meeste naar het rijk der fabelen gewezen kan worden. Er komen zoveel factoren bij dat voor leken zoals ons het abacadabra is.
(Zover ooit ergens gelezen liggen de snelheden tijdens luchtgevechten ergens rond de 1000 á 1200 km per uur (?).

Hier zijn een paar links.
Quote: In Southeast Asia, over 85% of all kills are attributed to the attacker spotting and shooting the defender without ever being seen

De meest beroemde Duitse Ace (WOII) behaalde vrijwel de meeste kills zonder dat z’n tegenstanders wisten dat hij ze in het vizier had.

De Mig welke door een NL piloot werd neergehaald met een F16 en een Amraam B heeft mogelijk nauwelijks geweten dat hij op de korrel werd genomen (Kosovo)?
De missile vloog 30 sec voordat deze doel trof.
3600 sec / 4000 km: 1,1111 km per sec. x 30 > 33,33 km
Theoretisch heeft de Amraam B dus 33,1 km afgelegd. Vermoedelijk heeft de Mig mogelijk ergens tussen 20 á 30 km vanaf de F16 gevlogen

Angle of attack, speed etc
https://books.google.nl/books?id=Nl8...uvring&f=false

Basic fighter maneuvers
http://en.wikipedia.org/wiki/Basic_fighter_maneuvers

Air combat manoeuvring
There are five main things which a pilot must remain conscious of when contemplating an aerial engagement, of which, getting and keeping sight is the most important. In Southeast Asia, over 85% of all kills are attributed to the attacker spotting and shooting the defender without ever being seen.[6] Structural limitations of both the attacking and defending fighters must be taken into account, such as thrust-to-weight ratio, wing loading, and the "corner speed" (the maximum/minimum speed at which the aircraft can attain the best turning performance). Variable limitations must also be considered, such as turn radius, turn rate, and the specific energy of the aircraft. Position of aircraft must quickly be assessed, including direction, angle off tail (the angle between flight paths),[7] and closing speed. Also, the pilot must be aware of his wingman’s position, and maintain good communication.[6]
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_combat_manoeuvring
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden