Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Het is het totale plaatje dat telt. Belgie telt al een hele resem belastingen op vermogen. Maar hoe kan Zwitserland een correcte belasting op vermogen innen, als het bankgeheim daar heilig is ?
|
Het totale plaatje is inderdaad wat telt. De Zwitserse staat haalt per capita bijna net zo veel op als de Belgische. Maar als % van het BBP een stuk minder. Dit omdat arbeid veel minder belast wordt en dus de economie productiever.
Mijn belastingaangifte doe ik on-line, en dat duurt maar een uurtje of zo in mijn geval. Wat de vermogenbelasting betreft is er veel dat de overheid gewoon weet, en dat al ingevuld is. Bijvoorbeeld mijn huis, en hoeveel het waard is. Dat wordt automatisch uit het kadaster gehaald.
Voor de rest moet ik inderdaad gewoon het zelf aangeven, en zou ik in principe inderdaad gewoon kunnen zwijgen. Zwitsers zijn echter eerlijke lui. Ik suggereerde om een deel van mijn aandelen op een Belgische rekening te zetten, en niet aan te geven en mijn (Zwitserse) echtgenote ging al direct door het lint...
Wat overigens in Zwitserland wel gedaan wordt is dat al aan de bron belast wordt. Op alle interesten, dividenen etc. wordt 35% door de bank ingehouden, en aan de belastingdienst doorgestort. Ik kan dit op mijn belastinaangifte aangeven, en dat wordt dan met de rest van mijn aangifte verrekend (het is met andere woorden belasting die ik vooraf betaald heb) maar dan moet ik ik alles wel netjes aangeven.
Zwitserland doet dat overigens ook voor buitenlandse rekeninghouders, en de banken storten in dit geval het geld door naar het land waar de betreffende persoon woont. Dat veel Grieken hun geld in Griekenland weggehaald hebben en naar Zwitserland gebracht hebben heeft er juist voor gezorgd dat de Griekse overheid meer inkomsten kreeg...