Los bericht bekijken
Oud 8 januari 2015, 20:32   #52
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
De naïviteit van uw betoog blijft hier met beken van het scherm stromen. Mijn vraag: waaruit leidt u dit af dat die mensen in 'perfecte harmonie met de natuur' leefden ? Heeft u daar enige plausibele historische bewijsvoering voor ? U heeft wel gelijk dat er minder impact was op de natuur en het ecosysteem, juist omdat er zo weinig bevolking was. Men kon het in zekere zin zich permitteren om net niet milieubewust te zijn, want men zou het ganse ecosysteem toch niet finaal naar de knoppen kunnen helpen. In de tijd van de Kelten en de Romeinen leefden er vermoedelijk tussen 30 en 70 miljoen mensen op de ganse aardbol, nu meer dan 7 miljard ! Dat zegt natuurlijk bijna alles. Maar ik blijf mij dus afvragen waarom u de Kelten vrijpleit van het vervuilen van de omgeving en het mileu, dat is immers des mensen en ook die volkeren ontsnapten er niet aan. Zoals u zelf ergens aangaf is het milieubewustzijn en actieve sensibilisering pas in de loop van de twintigste eeuw ontstaan.

Dan nog over Tacitus: dat is natuurlijk zelf een erg subjectieve bron, het is maar één stem van een kroniekschrijver. Als u iets van het historisch metier zou kennen, zou u beseffen dat het bijzonder riskant is u te baseren op één bron, zeker als het een subjectieve verslaggever betreft, om zulke vergaande conclusies te trekken.
Waarmee vervuilden ze de natuur dan?

Hadden ze toendertijd al die middelen om de natuur te vervuilen?
SDX is offline   Met citaat antwoorden