Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik herhaal hier al j�*ren dat iedereen krek dezelfde kansen op onderwijs krijgt. Toch zijn het in hoofdzaak moslimjongens die zonder diploma te school verlaten, en niet aan werk geraken.
Er wordt al j�*renlang bakken geld gestoken in allerlei middelen om achterblijvers te helpen. Maar hoe komt het dat kinderen die hier geboren worden, zoals alle andere autochtone kinderen, geen Nederlands kennen als ze schoolplichtig worden?
Ik heb met mijn eigen ogen gezien dat de ouders van allochtone kinderen geen énkele moeite doen om het hun kroost gemakkelijker te maken tegen de tijd dat ze naar school moeten. Dat ze zélf niet voldoende Nederlands kennen kan ik nog begrijpen, maar dat ze hun kinderen dan tenminste op een andere manier Nederlands helpen leren. Door bijvoorbeeld de kabel te nemen zodat ze de VRT kunnen pakken ipv van alleen een schotelantenne die op hun homeland gericht is.
Die kinderen lopen meteen achterstand op als ze geen of veel te weinig Nederlands kennen. En die achterstand wordt alleen groter gezien ze thuis niet geholpen worden, en evenmin aan het leren worden gezet. Hun zonen lopen tot zeer laat op straat, en leren daar wat ze beter niet leerden.
Als ze de school verlaten zonder iets in handen schreeuwen ze wel discriminatie hier en racisme daar als niemand hen een job wil geven.
En hoe losten de rooien dat op? Met les in het Arabisch (Lommel), quota (VDAB), en positieve discriminatie (De Lijn, Politie, Politiek)
Hun laatste "grap" was een diploma overbodig te maken voor allochtonen.
Wordt het niet de hoogste tijd dat de ouders van allochtone kinderen, nét zoals alle andere ouders, voor hun verantwoordelijkheden worden gesteld?
|
Aan de basis van heel deze problematiek ligt dan ook nog het feit dat men vaak een goede Moslim zijn belangrijker vindt dan schoolse resultaten. Dat men met een goede Moslim zijn i.t.t. schoolresultaten geen klop betekent in onze maatschappij ontgaat deze mensen precies.
Moslimkinderen lopen massaal achter op vlak van taal (en andere basisvaardigheden). Als we zaterdag echter rondkijken zien we deze kinderen niet in de bijles taal, maar in de Koranles. Om een praktisch voorbeeld te geven, de kinderen van een Chinese inwijkeling in mijn buurt krijgen elke zaterdag 2 uur bijles Nederlands, de kinderen van de Marokkaan 2 huizen verder gaan naar de Koranles.
De opvoedingsmethodiek van Moslims die volledig gebaseerd is op de Koran en die vooral in het teken staat van een goede Moslim te zijn zal nooit veel succesvolle individuen voortbrengen in een moderne maatschappij, waar succes gedefinieerd wordt door kennis en/of vaardigheid. De uren die anderen (ook inwijkelingen) spenderen aan kennis en/of vaardigheden (muziek, bijlessen, cultuur/jeugdverenigingen (sociale vaardigheden), enz.) souperen zij volledig op aan hun Koran en laten we wel wezen, die bevat amper iets waarmee je in een moderne maatschappij enige credibiliteit wint.
Conclusie is dus simpelweg dat Moslims door hun prioriteiten volledig bij hun geloof te leggen zichzelf discrimineren in deze maatschappij waar geloof al lang geen merite meer is, sterker nog, in vele gevallen eerder een last. Bovendien doen ze gemiddeld minder vaardigheden op omdat ze de tijd die anderen daar in steken (bijna) helemaal investeren in hun Koran.
Moslims worden dus op eenzelfde manier gediscrimineerd als mensen met een diploma kantklossen. Ik noem dat echter geen discriminatie maar gewoon mensen die niet de juiste vaardigheden hebben om succesvol te zijn in een maatschappij zoals de onze. Neem daarbij dan nog de attitude van velen en het plaatje is rond.