Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour
Ook veelzeggend trouwens dat geen van die talen heden ten dage officiële status geniet. Alleen het Frans kent officiële status en moet overal ondersteund worden. Het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden is 17 jaar na datum nog steeds niet geratificeerd door Frankrijk.
Maar ho-ho-ho, er zijn 'proefprojecten' en daar moet men het dan maar mee doen. 
|
Klopt volledig; ik vraag me af wat die befaamde "EU-richtlijn" van Eberhard daarover zegt. In elk geval: taalkundige minderheden worden stiefmoederlijk behandeld in Franstalige gebieden, dat is ook in België zo.
Ik moet nu opeens aan het Nederlandstalig schooltje in Komen-Waasten denken. Normaal gezien moet dat schooltje door de Franse gemeenschap gefinancierd worden, maar aangezien ze dat steeds geweigerd hebben, moet de Vlaamse gemeenschap het maar doen. Omgekeerd komt de Vlaamse gemeenschap zijn verplichtingen wel na. Ze financiert Franstalige scholen in de 6 faciliteitengemeenten rond Brussel, in Ronse en in Voeren.