Los bericht bekijken
Oud 9 januari 2015, 15:08   #1
Tomas
Gouverneur

Standaard De vrijheid van geloof moet een individueel recht zijn, geen collectief

Volgens mij zou men van de vrijheid van godsdienst een individuele vrijheid moeten maken, en geen collectieve.
Daarmee bedoel ik dat men zich doorheen de levensjaren als opgroeiend kind, op basis van informatie van alle strekkingen, al dan niet aansluit bij deze of gene geloofsgroep waarbij men een eigen, indivduele mix van overtuigingen opbouwt. Wat van vrij denkende mensen kan worden verwacht.
De vrijheid van godsdienst moet dus een individuele vrijheid zijn, en geen collectieve vrijheid van een groep, waarbij de vrijheid van geloof voor elk individu binnen die groep plots niet meer geldt.
Zo zou het niet mogen zijn dat omdat je in een joods gezin geboren bent je automatisch gelooft aan Abraham en Mozes en dies meer. Neen, via onderwijs krijg je doorheen je levensjaren voldoende informatie over allerlei strekkingen en overtuigingen in de samenleving en jonge mensen selecteren daar hun eigen allerpersoonlijkste mix uit. Dat is vrijheid van geloof.
Zo is er een diversiteit aan meningen en visies, ook voor wie zich vrijwillige aansluit bij een bepaalde club van gelijkgezinden. Die moet daar even vrijwillig weer van weg kunnen gaan.

Zich vrijwillige kunnen aansluiten bij een groep van gelijkgezinden en daar een club mee vormen (een geloofsgroep), waarbinnen een diversiteit aan meningen kan bestaan. Mensen moeten vrij kunnen komen en gaan, bij die club.

Dat is echte vrijheid van geloof. Daar zou Europa, wil ze consequent zijn met haar waarden van de Verlichting, voor kunnen gaan, denk ik, met betrekking tot godsdienst. Dan zou je echte vrijheid van godsdienst hebben.

Laatst gewijzigd door Tomas : 9 januari 2015 om 15:12.
Tomas is offline   Met citaat antwoorden