Discussie: sociaal recht
Los bericht bekijken
Oud 16 april 2003, 23:55   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

democratsteve schreef:
Citaat:
Het kindergeld kan je bvb al eens in vraag stellen.
De logica in gelijkheid voor het sociaal systeem is hier toch ver zoek.
Het sociaal systeem dient toch om de minder gelukkigen(gehandicapten, ed.) een handje te helpen. Nu wordt een bepaalde groep van mensen, waar zowel rijken als armen tussen zitten, bevoordeeld tov een andere groep.
Kun je natuurlijk in vraag stellen maar wat stel je in de plaats.
Het kindergeld moet ervoor zorgen dat ook minder bedeelden hun kinderen een aanvaardbare opvoeding kunnen bezorgen.
Kun je moeilijk afschaffen hé. Wat stel je in de plaats?
Gratis gezondheidszorg en onderwijs voor kinderen zou misschien een oplossing zijn.

Citaat:
En over ons pensioen heb ik me altijd al het volgende afgevraagd: waarom moet een kolonel die tijdens z'n actieve loopbaan al 250.000 bfr/maand verdiende ook nog eens 200.000/maand pensioeen krijgen en een sukkelaar die 45.000 verdiende, 35.000?
Kijk, ik heb geen enkel probleem dat iemand tijdens z'n actieve loopbaan meer verdient dan iemand anders. Maar eenmaal op pensioen doen ze beiden niets meer. Vanaf dat moment zij ze beiden evenwaardig, want ze werken geen van beiden meer. Het zou dus niet meer dan rechtvaardig zijn iedereen evenveel pensioen te geven. De grootverdieners zijn zowiezo al in het voordeel want zij kunnen veel makkelijker tijdens hun loopbaan al iets extra aan kant zetten voor later. In Nederland is trouwens het overheidspensioen voor iedereen gelijk. Ze hebben daar ook nog veel "aanvullende" systemen, maar dat gedeelte dat je van de staat letterlijk krijgt, is voor iedereen gelijk.
Vergeet je niets?
Een grootverdiener heeft tijdens zijn beroepsloopbaan ook meer bijgedragen voor zijn pensioen.
Ergens is het dus wel logisch dat hij ook meer terugkrijgt.
Of het verschil inderdaad zo groot moet zijn kan wel in vraag gesteld worden. Een beetje solidariteit zou wellicht op zijn plaats zijn.
Over Nederland kan ik niet oordelen, In Nederland krijgt iedere inwoner, ongeacht of hij een beroepsloopbaan had of niet, een basisuitkering. Deze wordt dan wel aangevuld met een soort pensioen voor personen met een beroepsloopbaan. Verbeter mij als ik fout zit.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden