Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Wat ik zeg, is gewoon dat ons leven niet even zwart is als u het denkt. Als ik de meesten hier lees, lijkt het alsof we in een Derde Wereldoorlog waren. Is dit het geval? Helemaal niet. Onze maatschappij is ver van rooskleurig te zijn en ik ben de eerste om te zeggen dat het leven beter in de jaren 70, 80 en 90 was dan nu maar om nu te zeggen dat alles anno 2015 slecht is, neen, dat denk ik niet.
De meeste Franstalige Belgen zijn, denk ik - en dat kan paradaxaal klinken - , meer optimist dan de Vlamingen omdat ze van natuur cooler en meer levensgenieters zijn. Men lacht toch veel meer in Franstalig België dan in Vlaanderen. En waarom? Omdat de Franstaligen veel minder op politiek dan de Vlamingen gericht zijn, omdat ze meer beseffen dat er ook een leven naast al dit circus en het slecht nieuws in de wereld is.
|
Het is normaal dat de Vlamingen meer op de politiek gericht zijn dan de francofonie want het zijn de Vlamingen die het meer dan overgrote deel van de politieke schulden en het politieke wanbeheer van la Belgique betalen en dat niet alleen op financieel gebied waar de wanverhoudingen gewoon alle spuigaten uitlopen maar evenzeer op terrritoriaal, taalvlak, kultureel vlak, onderwijs en op alle andere gebieden, waar de francofonie zich kan tussenwerken.
Aan franstalige kant denkt de meerderheid van de bevolking nog dat ze maar op te spelen hebben en veel van hun oren moeten maken om democratisch gelijk te krijgen.
Voor hen telt, zonder de minste tegenspraak het meerderheidsprincipe vanaf het moment dat zij in de meerderheid zijn (zie Bruxelles, waarvan het gros van de franstaligen gewoon nooit geweten hebben, want het werd hen nooit zo gezegd dat het tweetalig was en waar ze dus altijd de Vlaamse rechtmatige rechten zagen als onnodige en overbodige toegevingen van de grote francofonie aan de bekrompen taaleisen van Vlaamse fanatici).
En daar waar ze hun franstalig meerderheidsprincipe niet konden opdringen klonk de mantra dat de Vlaamse meerderheid niet het recht hadden om de franstalige minderheid de wet te spellen, en de meerderheidswet werd ineens synoniem van uitbuiting, bekrompenheid, racisme, nazisme....
De franstaligen geloven de jarenlange indoctrinatie die hen wordt opgedrongen dat hun politieke partijen voor hun goed handelen en dat alles wat verkeerd is de fout is van de Vlaamse meerderheid die hen, francophone minderheid niets gunt.
Vandaar ook dat geen enkel redelijk gesprek tussen de gemeenschappen meer mogelijk is want de franstaligen zijn er vast van overtuigd dat zij zichzelf tegen de Vlaamse inhaligheid moeten verdedigen. Dat zijzelf zo goed als het failliet van Vlaanderen (samen met de politieke Vlaamse kollaborateurs) op hun geweten hebben zien zij totaal niet en zij zullen met veel leedvermaak zeggen dat de, zo verdoemd voorgestelde Vlamingen, het aan zichzelf te danken hebben.
U spreekt van de Vlaamse haat tegenover de francofonie; de allesovertreffende minachting van de francofonie tegenover alles wat Vlaams is en die hen voortdurend wordt voorgehouden veegt u hautain onder de mat.