Het probleem met de 'juiste' 'interpretatie' van de Koran...
Het probleem binnen de discussie over Islam zelf is eigenlijk al zo dat men moet concluderen dat de boodschap die Allah naar ons stuurde niet volmaakt is : want volgens de 'echte' moslims is die te interpreteren. Wat te interpreteren is , kent meerdere mogelijke waarheden. God is wél volmaakt en kent slechts één waarheid! Hij zal dus niet al die gewelddadige verzen naar de Aarde sturen om te kijken hoe we die interpreteren. Hij wil niet dat we zijn boodschap interpreteren, Hij wil dat we zijn boodschap te weten komen, en volgens zijn boodschap kunnen leven!
Ik vergelijk God wel eens met mijn moeder. Mijn moeder is ook mijn schepper, staat ook hoger dan mij, zij bedenkt de regels waarnaar ik moet leven, en als ik dat doe, wordt ik beloond (Hemel) , als ik dat niet doe, gestraft (Hel). Zal mijn moeder , wanneer ze mij de regels nog eens duidelijk maakt, spreken in een taal met dubbele bodem waar men alles van kan maken wat men waar wil? Neen, want haar bedoeling is niet om mij te beproeven hoe goed ik haar boodschap begrijp. Haar bedoeling is om mij op de juiste manier te doen leven.
En dat is ook het doel van Allah : niet kijken hoe goed we zijn boodschap kunnen ontcijferen, maar ons het juiste levenspad aanwijzen.
|