Het blijft me altijd weer verbazen hoe media de F35 afschilderen
Stijgende prijzen, terwijl de prijs per toestel continue gedaald is vanaf 2007
Kale prijzen 2002 (prijspeil 2000, 85 stuks):
- Rafale: €59,4 miljoen
- Typhoon: € 51,6 miljoen
- Gripen (C/D): €42,3 miljoen
- F/A -18 E/F): €53,2 miljoen
- Adv F16: €46 miljoen
- JSF: €41,4 miljoen
F35
$80 á $85 miljoen ($1= €0,86): €69,14 á €73,47 miljoen
$80 á $85 miljoen ($1= €0,77): €61,6 á €65,45 miljoen
F35: Dec 2006-dec 2014
(F-35 took its first flight on: 15 December 2006)
o 120 geproduceerde toestellen vlogen: 25.000 uur
o Neergestort tot nu toe: geen van de toestellen
* Qua vliegveiligheid ten opzichte van concurrenten als Typhoon, Rafale, Gripen of F16 kan geen van deze toestellen dit evenaren.
Volgens de huidige planning worden afgenomen door 9 partner landen: 3.160 toestellen
Niet level partners:
o Israel: 75
o Japan: 42
o Zuid Korea: 40
Totaal: 157
Totaal gepland momenteel: 3.317
F35A (bron wiki)
LRIP 1 (2007): $221,2 (exclusief motor) <> 100%
LRIP 2 (2007): $167,7 (exclusief motor) <> 75,8%
LRIP 3 (2008): $128,2 (exclusief motor) <> 57,9%
LRIP 4 (2009): $111,6 (exclusief motor) <> 50,4%
LRIP 5 (2011): $107 (exclusief motor) <> 48,3%
LRIP 6 (2013): $103 (exclusief motor) <> 46,5%
LRIP 7 (2013): $ 98 (exclusief motor) <> 44,3%
LRIP 8 (2014): $ 94,8 (exclusief motor) <> 42,8%
LRIP 9 (2015):
LRIP 10 (2016):
LRIP 11 (2017):
FRP -1 (2018):
FRP (2019): $83,4 target price incl. engine
Indien de target price behaald zou worden wordt de prijs van een F35A gelijk aan de prijs van een 4e generatietoestel als de F16.
In werkelijkheid komt de prijs van een toestel als de F16 hoger uit daar tevens de aanschaf van extra benodigde pods meegerekend dienen te worden.
De systeemprijs wordt daarmee minimaal €10 á €15 miljoen hoger (ALQ 131, doelaanwijzing, verkenningspod etc.)
Bij de F35 is de prijs van de helm tevens inclusief de prijs van het toestel
Laatst gewijzigd door Adrian M : 17 januari 2015 om 11:35.
|