Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Iets mis mee? Ik stel dat gewoon vast. Maar men probeert dit altijd te ontkennen. En inderdaad, de Scandinavische landen trekken op dit vlak veel op Nederland. Dat zijn dan ook protestantse landen van oudsher.
|
Nederlanders kunnen soms wel eens de fout in gaan daar ze zich niet voldoende informeren over de gewoonten van een land (Belgen misschien ook wel, maar weet ik onvoldoende over)
In doorsnee geldt in Nederland, ofwel men nodigt specifiek uit en betaalt voor degenen welke men uitgenodigd heeft, dan wel in algemene zin als groep (gezellig uit eten gaan) en elk betaalt voor zich ... going Dutch.
Nog maar pas in de US stelde ik voor om met een aantal stellen naar een nieuw geopend restaurant te gaan (SF). Had toen nog niet door dat bij een Amerikaan geldt degene die uitnodigt ook betaalt. Had het gelukkig op tijd door, maar kostte me wel pakweg $100 de man (10 á 20% fooi is een standaard gegeven)
In Nederland kennen we het terrasje pikken, een tijdje kletsen en een kop koffie of een biertje erbij. Dat kun je in de US niet te lang doen, in ieder geval niet in SF, dan hou je een stoel bezet.