Discussie: Vrije meningsuiting
Los bericht bekijken
Oud 5 november 2004, 13:16   #152
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Misschien beseffen de vervolgers dat wetten die indruisen tegen de vrije meningsuiting met de grootste omzichtigheid dienen gehanteerd worden, of zelfs stilaan uit het strafwetboek behoren gelicht te worden?

Jij vertrouwt de rechtspleging uiteraard liever toe aan 'zwakzinnige' extremisten.........
Het is niet aan de rechterlijke macht om te oordelen of een wet "populair" is en moet toegepast worden(anders zouden nog maar weinig verkeersovertredingen gesanctionneerd worden en neigen we bovendien naar het amerikaanse systeem van de verkozen rechters)

Het is zeker niet de rol van de rechterlijke macht, wetten "de facto" uit het SWB en zéker niet uit de GW te lichten: daarover beslist de wetgevende macht.
Nog zo 'n principe van de rechtstaat: scheiding der machten.
Inderdaad: de rechtstaat heeft problemen.
Herlees mijn tekst: ik vertouw de rechtspleging liever niet toe aan wat jij en ik zwakzinnige extremisten noemen, (ook niet dat recht geprivatizeerd zou worden), maar dat het gebeurt is een indicatie dat de rechtstaat mogelijk faalt

Alle Vlamingen zijn varkensneukers
(In navolging van Sint Theo Van Gogh)
Een gat is een gat zegde de boer en hij kroop op zijn varken: deze oude vlaamse spreuk bewijst wel dat het waar is!
(anders: vrijheid van meningsuiting, weet je wel)

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 november 2004 om 13:23.
filosoof is offline