Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Kijk aub eens naar de docu waar ik naar verwijs. Veel zal je dan duidelijk worden !
Maar om één voorbeeld te noemen: wild ravotten of kattenkwaad uithalen wordt nu veel meer gedramatiseerd dan pakweg een generatie terug. Jongens moeten de hele dag stilzitten op hun stoel, mogen niet meer buiten vrij in het park of het bos spelen en hebben te weinig uitlaatkleppen in het hedendaagse hypergestructureerde onderwijs, waar vrijwel alles ingepland is (al is dat in NL allicht nog extremer dan bij ons). Gevolg is dat sommige jongens gefrustreerd geraken, daardoor ook vervelend op school gaan doen, waardoor ze vaker een etiket opgekleefd gaan krijgen voor hun vreemde gedrag: ADHD, ADD, autisme, ... Het onderwijsmilieu staat steeds vijandiger tov jongens en hun typische gedrag, omdat het er nu vooral vrouwen zijn die de plak zwaaien en zich toch vooral spiegelen aan meisjesgedrag als ideaalbeeld. En hoe je het nu draait of keert, de meeste jongens en meisjes hebben een verschillend leer- en spelpatroon. Oudere mannelijke leerkrachten zijn misschien wel streng en stroef in de omgang, maar zij lieten jongens vrij spelen en tolereerden typisch jongensgedrag.
Voor de rest moet je de docu echt maar eens bekijken !
|
1: Ik herken dit echt totaal niet. Toen ik nog op de basisschool zat kon ik zoveel ravotten en doen wat ik wou. Je wil niet weten hoe vaak ik boomhutten heb gemaakt .
Het is wel zo dat er steeds minder kinderen zijn die dat doen. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ze liever achter de pc zitten.
Heb nu niet echt het gevoel dat het te maken heeft met het feminiseren van de jongen/man.
2: Ik zal het eens doen.