25 januari 2015, 09:21
|
|
Parlementslid
|
Pluralistische islam, vrouwen en holebis.
Citaat:
"Ik voorspel dat moslims gelijke rechten geven aan vrouwen en homo's".
Tegenover het gewelddadige jihadisme stelt Irshad Manji de pluralistische interpretatie van de Koran. Ook na de aanslagen in Parijs blijft zij optimistisch over de kansen van de hervormingsgezinden. Dat schrijft de Volkskrant.
De Canadese Irshad Manji is seculier, liberaal, vrouw, openlijk lesbisch en...moslim. Tewerkgesteld als schrijfster, mensenrechtenactivist en directeur van het Moral Courage Project aan de New York University. Manji (1968) noemt zichzelf een hervormer binnen de islam en heeft scherpe kritiek op traditionele interpretaties van haar godsdienst.
"Ik realiseer me dat het moeilijk te verkopen is, maar ik ben ervan overtuigd dat het jihadisme uiteindelijk zichzelf zal vernietigen", aldus Manji. "Steeds meer mensen in mijn omgeving krijgen een afkeer van deze gewelddadige jihad. IS geeft jonge moslims juist steeds meer reden om uit hun schulp te kruipen."
"Ik zal een aantal voorspellingen doen. Nog tijdens deze generatie zal er een wereldwijde beweging binnen de islam opstaan tegen homohaat. Daarnaast zullen we steeds meer islamitische geleerden zien die interpretaties voortbrengen die vrouwenrechten promoten."
Waarom Manji zo optimistisch is? Eenvoudig: "De vorige generatie was al volwassen toen de aanslagen van 11 september plaatsvonden. Veel van hen zijn in het defensief geschoten toen ze van iedereen te horen kregen dat alle moslims terroristen waren. De generatie van nu heeft minder emotionele bagage en stelt zich dan ook meer open voor discussie en debat."
25-01-15, 08.09u
http://www.demorgen.be/buitenland/-i...mo-s-a2194078/
|
Laatst gewijzigd door bartelx : 25 januari 2015 om 09:23.
|
|
|